Tuesday, August 21, 2007

Running on empty

Som vissa falkögda besökare kanske, möjligen, eventuellt har noterat har vi inte skrivit någonting här på ett tag. Vi skulle förstås kunna skylla på saker - att det är mycket på jobbet nu, att vi har, som alla andra, upptäckt Facebook och är upptagna med att leta rätt på dagiskamrater från 1963, eller att vi hastigt och lustigt tvingats iväg på tjänsteresa till Malawi, eller möjligen Sunny Beach.

Men nä. Sanningen är helt enkelt den att vi inte haft någon större lust.

Det finns saker som får en att bli ganska trött ibland. Som när hela ens fokus inför ett derby, all ens energi går åt till att noja över vad ett gäng förbundspampar, med god hjälp av deras ovetande medbrottslingar på läktarna, ska lyckas ställa till med för Hammarbys del den här gången. Att man inte ens orkar vara besviken efter en derbyförlust därför att alla ens känslor redan gått åt till oväsentligheter.
Vid sådana till fällen är det lätt att börja ifrågasätta vad i helvete man egentligen håller på med.

Vi bröt ihop lite där härom måndagen, kastade ut oss ogenomtänkta kommentarer, stängde av, kopplade ner, stannade inne, såg inte ens eländet på tv, och lade Hammarby åt sidan i ett par dagar i väntan på att det skulle kännas roligt igen, att förväntan och glädjen skulle dyka upp som den alltid gör. Det gick ett par dagar, Bajen förlorade mot Örebro, det började gå rykten om Chanko, Bajen vann mot Fredrikstad efter tidvis bländande spel men allt verkade i efterhand handla om huruvida reduceringsmålet var Bennys fel eller backlinjens. Det verkade visst inte bara vara vi som var trötta, less och defaitistiska.

Sedan Halmstad, och just nu känns det där med att det ska kännas roligt väldigt avlägset. Någon kallade oss "medgångsbloggare" i en kommentar här nedanför. Det får stå för den som sade det, men hade det varit det som det handlade om hade vi aldrig börjat skriva en blogg om just Hammarby...
...men det måste finnas glädje, det måste finnas lust, och fan vet om det är spelschemat, de mörkare kvällarna, eller den alltmer dystra stämningen som kretsar som ett moln runt Söderstadion, men vi hittar inte så jävla mycket att krysta fram just nu. Det går över. Det gör det alltid. Men vi vet inte riktigt när.

Kom igen, muntra upp oss lite! Gärna med något originellt.
"Bara ett lag åker ur i år" har vi redan provat...

41 Comments:

Hade en helskum dröm,för ett par dar sen. Var helt säker på morgonen att jag hade ett förtroligt samtal med Pablo som berättade att han ansluter till Bajen den 10:e(Tyvärr sa han inte vilken månad,men feelingen var nu i September) HUR tolkar jag den drömmen GSU??
GG

8/20/2007 11:45:00 PM  

Mardröm?

Nä, skämt åsido, Pablo i den form han hade i höstas vore ett bra tillskott.

8/21/2007 12:10:00 AM  

År efter år riktas fokus mot att hamna topp fyra i Allsvenskan, för att få spela i europacuperna och åka ut i första omgången mot FC Vad Fan Som Helst.

Trots att vi penetrerat cupeuropa djupare än någosnsin, med 7 matcher utan förslust, stirrar folk fortfarande blint på plats fyra i Allsvenskan.

Skit i nästa år, nu är vi här och har chans - bra chans dessutom - på europaspel på riktigt!

Skit i tabellen för vi kommer ändå att sluta någonstans i mitten, inte långt ifrån där vi ligger nu. Thats it. Och gärna för mig om Hammarby spelar gruppspel i UEFA cupen.

/Ruben

8/21/2007 12:46:00 AM  

Välkommen tebaks!

Nu ska bara Petter långtidsskadas samtidigt som Lolo och kanske Eguren försvinner kryddat med 1-1 mot BP (då vi tappar två pinnar i 92:a) och 3-1 i baggelandet tillsammans med lik-tystnad och inte en endaste liten kinapuff från söderfronten samt ett beslut om en treårsutredning om vem som egentligen äger ödledammarna.

Då du GVSU! Då ser jag fram emot din riktigt nattsvarta krönika inför döden i Mordor så att vi alla kan känna och leva i den grönvita misären tillsammans, för det är VI som är HAMMARBY osv...

Uppmuntrad nu?

:-D

8/21/2007 01:00:00 AM  

Egentligen är det väl inte så konstigt. Bajen är ett mittenlag som kanske hade chans på guldet förra året med Linderoth men nu med ny tränare, ingen Max, Covic eller Petur och ganska svajiga forwards, (men som kan bli bra kanske) och ett gäng unga riktigt duktiga bolltrollare som har framtiden för sig vad faan ska man begära. Jag tycker det är svinkul att det gått hyffsat bra i UEFA-kvalet hittills. Satsa på det och glöm tabellen. Guldet kommer nästa år

8/21/2007 01:20:00 AM  

Det är fler poäng till botten än till toppen. Och vi är fortfarande i Europa. Jag säger, ställ in HTFF mot bp, vila startelva i form och satsa på UEFA-cupen. Det kommer gå bra det här. Bara den där jävla Martin Ingvarsson håller sig borta.

8/21/2007 02:04:00 AM  

Håller med flertalet av föregående talare. Satsa allt på att nå Uefa-gruppspelet.

Skicka in reserverna - whatever mot BP - serien är kört och vi lär ju inte åka ut ändå.

Jag vill se fler Uefa-cup-matcher..

8/21/2007 03:16:00 AM  

"Vid sådana till fällen är det lätt att börja ifrågasätta vad i helvete man egentligen håller på med."

...?
Kammarej!..flå´t Er..
GVSU är den i särklass bästa Bajenbloggen (möjligen bästa fotbollsblogg överhuvudtaget men vad vet jag?) och hade bara Panikbloggeri1 ett uns av den ironi, sarkasm, humor, insikt som finns här så skulle jag...eh.. Vi vara jävligt nöjda (och förmodligen ha betydligt fler läsare.. ;-)

GVSU äger. Det är DET Ni håller på med och det är DET NI ska fortsätta med!

(Tillräckligt med smör..?)

Det är alltså bara att studsa tillbaka, ta tjuren vid hornen, skaka av sig all skit och fortsätta dominera.

Kör håt, Stenhåt!

8/21/2007 03:27:00 AM  

Motivering? För alla de hundratals personer som delar era tankar och åsikter, som skrattar och lider med er. För de som pliktskyldigt klickar på alla banners, bara för att förhoppningsvis göra er lite gladare (och rikare). Vi tycker det är precis lika ruggigt och deppigt som er. Skriv för oss.

8/21/2007 04:30:00 AM  

Pablo?

Talar vi om Pinones Arsle?

Var håller den röven till nu för tiden?

Gött att ni är avsågade, ni får vara glada om ni hänger kvar. För det gör ni med den tur ni har. Tur på så sätt att det finns tre stycken riktiga skitgäng och bara ett av dom ryker.

8/21/2007 07:33:00 AM  

Tips från coachen!

Ett tips att hitta glädjen med bajen igen. Tjacka en påse kir, dra på dig en gammal urtvättad bajen t-shirt typ bajen fans on tour 96, ett par röda converse (chuck taylor. Låt hår och skägg växa och slut upp i marschen på lördag och sjung bort besvären när du vandrar genom stan. Tror att du sitter och kniper på södra matcherna igenom, du behöver få släppa ut energin på ett annat sätt, skrik och sjung för bajen. Jag lovar att det funkar! Va en naiv skönt sjungande bajensupporter för ett tag och släpp på prestigen. Bajen mot alla med glädjen, sången och myterna.

Mvh Dr. Bajen

8/21/2007 07:42:00 AM  

Myterna?

Är det dom om han den där gamle Haldoff?

Lever han än?

Är ni Bajenfans som i hans gamla film Polare?

Någon Bergman var han i alla fall inte.

8/21/2007 07:45:00 AM  

GulBonnefrånBorås: Du verkar vara en ganska sympatisk snubbe. Det ska bli kul att se er rasa i tabellen till under 4-strecket.

Och du, i vår värld, som du dessvärre inte får vara med i, så heter regissören Stefan Jarl.

8/21/2007 07:59:00 AM  

OK, jag skall försöka muntra upp er.

Ni gör en skitsäsong och kommer hamna i mitten. Ni har ett SM-guld.

Vrid tillbaka klockan 10 år och uttala dessa meningar igen. SM-guld, mittenlag=skitsäsong.

Mvh
Bruce Banner.

8/21/2007 08:20:00 AM  

Här är vad du ska göra:

Posta din adress (poste restante eller vafan som helst) och vänta på att jag och många andra skickar roliga presenter som motivation för fortsatt bloggande!

Jag skulle gärna skicka en biobiljett eller två.

8/21/2007 08:25:00 AM  

Ja gör det!

Vi skickar presenter till dig och så postar du bomberna till oss?

:-)

8/21/2007 08:52:00 AM  

Var inte så orolig, häng upp skylten; Semesterstängt, på bloggen. Skit i de egna kraven på att leverera och chilla ett tag, om sen lusten kommer tillbaks är det bara att ta bort skylten. Skitenkelt.

Tills dess ha det gott!

8/21/2007 11:39:00 AM  

Men tänk på barnen åtminstone!

8/21/2007 12:00:00 PM  

Man kan inte alltid blogga men va spelar de för roll vi e bajen å vi e bäst ändååå!
Hammarbyy!

Det är ju nu det är som bäst att vara Bajare, glöm inte det! Tänk om man hade varit apa eller råtta då hade man aldrig klarat av att stå upp såna här dagar!

Näe tillbaka till själen, glädjen Bajen!

Stå upp (Eller luta dig mot käppen) för Bajen! Och till guleböjbonnen vill jag bara säga: Lägg ner! Vad är du avundsjuk på? Man ska älska inte hata!


Äh va fan slutsvamlat från min sida, kom igen nu GVSU du/ni behövs i höstmörkret om vi andra ska klara av det här...

8/21/2007 02:26:00 PM  

Sorry GVSU, tar omedelbart tillbaka det där om medgångsbloggeri (man slänger ur sig så mycket skit emellanåt). Håller inte ens på Bajen (blåvit sedan födseln), men följer ändå denna blogg med stor glädje. Den illa valda kommentaren ifråga var enbart uttryck för saknad av lite kvalitativt fotbollsskriveri, ingenting annat.

8/21/2007 02:38:00 PM  

Barbapappa:

Stefan Jarl, bor inte han någon stans i Västergötland (på vischan).

Han var väl nästan före Halldoff?

Dom kallar oss Mods kom väl redan i slutet av sextiotalet. Nu finns varken Kenta eller Stoffe.

Själv har jag lyssnat mycket på Roffe men han har blivit så tråkig (förlorat humorn).

8/22/2007 01:26:00 AM  

Kom igen nu, ni är den bästa fotbollsbloggen som finns! Sen hör motivationssvackor till skriveriets villkor, det behöver tyvärr inte ha med fotbollsresultat att göra.

8/22/2007 03:13:00 AM  

Kan inte du anmäla dig på psyket eller nåt, du "gulbonnefrånborås"
Eller skriv på tifoledaren.com, där har du dina jämnlika.

8/22/2007 03:39:00 AM  

Ni är mina jämlikar, ni är lika korkade som jag är.

Men just du är nog ännu mer korkade än oss andra.

Du vet ju inte ens att det heter "JÄMLIKAR" och inte "JÄMNLIKAR"

Är du möjligtvis från JÄMNT-land?

Eller är det du som är Pablo's Arsle?

8/22/2007 05:28:00 AM  

gulbonnefrånborås:

Hahaha... Du är rolig du. Det spelar ingen roll vart man bor, vi är alla från Söder. Fast inte du.

Och vi är inte alls lika korkade som du, för vi är hammarbyare.

Kan inte du hoppa in på http://www.svenskafans.com/fotboll/bajen/forum.asp istället för att skriva negativa saker på den här heliga bloggen.

8/22/2007 08:03:00 AM  

Ni är från söder?

Ni är från norr, skulle jag vilja säga.

Jag är från söder (från er sett).

Jag tycker att jag gör det bättre här på denna sidan.

Annars är ni välkommen till mig, jag brukar kalla mig Röd Guling där.

8/22/2007 08:13:00 AM  

Här adressen till min sida

http://rodguling.blogspot.com

8/22/2007 08:24:00 AM  

gulbonnefrånborås:

När vi ändå håller på att ordmärka så ska det väl stavas bonde, pucko!

/Jeppe

8/22/2007 08:25:00 AM  

som Roffe Z skulle ha sagt:
det är bara att bryta ihop och gå vidare.
Sluta blogga, börja grogga ( men bara tillfälligt)

Att ha Bajendepressioner är en del av livet, precis som döden är en förutsättning för själva livet. Den här säsongen känns såååå 90-tal...

Motjuck skapar roligare medjuck. fast det kan göra ont!

du får lyckopiller av mig när som helst bara du inte tappar sugen. men ligg lågt ett tag om det känns bättre, hellre toppform än prestationsångest.

8/22/2007 09:55:00 AM  

gulbonnefrånborås:

HAHAHA! Du är ju rolig! Först skriver du en massa skit på GVSU's blogg och "Gött att ni är avsågade, ni får vara glada om ni hänger kvar" osv och sen tror du att vi ska besöka din blogg? HAHAHAHA!

Cool marknadsföring kompis!

8/22/2007 11:21:00 AM  

Subcomandante, jag vet var du bor och arbetar och jag har snart en anmälan klar till HSA...
..ibland skriver GSVU ändå som det var lyckopiller inblandade.

So don't fuck up a vinning recipe.

8/22/2007 11:22:00 AM  

sånger: ses på bleckis då , främling den förste som känner igen den andre får en öl! för övrigt byter jag arbetsplats om 5 dagar!

8/22/2007 12:06:00 PM  

Gulingen brukar hålla lite högre klass än bonnen gör. Jag har en känsla av en liten, ensam person som önskade att han åtminstone hade tillräckligt mycket att säga för att starta en alldeles egen, alldeles riktig blogg...

8/22/2007 12:16:00 PM  

"När vi ändå håller på att ordmärka så ska det väl stavas bonde, pucko!"

Stavas motorsåg, yxa?

Bonde = Lantbrukare
Bonne = Lantis

Pucko på dig själv Neanderthalkis.

8/22/2007 11:47:00 PM  

Nej, jag är inte Gulebonnen. Han skriver en massa sömnpiller i kommentarfälten på min blogg också.

8/23/2007 12:58:00 AM  

Gulbonnefrånborås:

Ja och eskimåerna har tusen olika ord för att beskriva snö.

Nu råkar det vara så att bonne inte är ett ord (iaf inte enligt SAOL). Ska du ordmärka så får du ju ha torrt på fötterna själv.

/Jeppe

8/23/2007 01:03:00 AM  

Vad vet Horarslet om ord?

Bara för att han är "Eländig Sekreterare" vet han inget om ord.

Nej tacka vet jag Sture han vet allt om ord, trots att han är ensam (Allén)

Det är så att en Kristfascistisk Politiker skulle vilja skrika "Äntligen"

8/23/2007 01:11:00 AM  

Jo för det är ju Horace som helt ensam sitter och knåpar ihop allt själv. Är det inte dessutom så att lantis är slang för lantbrukare?

8/23/2007 01:27:00 AM  

Har ni också blivit drabbade av friidrottaren från Ullevi motorarena?
Han maskerar sig i gult,
men fiskstanken avslöjar honom!

8/23/2007 01:34:00 AM  

Det är inte lätt att få bort stanken från den mört vi fiskar här i borås. Jag har försökt med billigt rakvatten jag köpt hos Ellos (live inte postorder).

8/23/2007 01:41:00 AM  

"GulBonnefrån Borås"

Hurregud vilket mindervärdskomplex du har...

Jag läser GVSU regelbundet för att han/de ofta har intressanta åsikter/funderingar i det som händer i och kring Bajen. Varför du läser denna blogg har jag inte en aning om (annat än ovanstående).

Jag har full förståelse att det aldrig händer något intressant i borås eller i ellos, därav ditt abnormt sjukliga intresse av det som händer på Söder/kring Bajen...

Jag förstår att du någon gång i ditt tomma liv vill uppleva den gemenskap vi har, den passion vi besitter och den kärlek vi känner till var klubb...detta är allt för uppenbart.

Men snälla, gör dig själv en tjänst (och framförallt oss andra läsare av GVSU), avhåll dig från fler inlägg här. Du framstår enkom som det illiterära, inavlade samt avundsjuka patrask du är...

Nästa gång du vill klanka ner på oss Bajare och Söderfolk i stort så tycker jag att du ska betänka vilka som ser till så att du och de dina har kördugliga vägar, bibliotek, badhus samt annan kommunal service...det är hos dig samt hos andra otacksamma bidragspundare våra surt förvarvade skattepengar hamnar. Det Södermalm och dess befolkning som du verkar ha så svårt för är den i Sverige överlägset (per område) största bidragsgivaren till övriga landet. Att kalla oss alkolister och pundare säger mer om dig än om oss...

Jag kan för egen del säga att det ganska ofta händer att jag blir berusad i samband med Bajenmatcher, men det är mitt val/bekymmer, inte ditt. Vill jag, mot förmodan, dra en lina kola så är det mitt val och inte ditt. Det finns ett gammalt och enkelt talesätt som säger "Sköt dig själv och skit i andra", jag uppmanar dig att följa det. Klarar du inte av det tycker jag att du ska ha så mycket mod att du vågar stå för vem du är i stället för gömma sig bakom en pseudonym. Vi tar gärna emot dig här uppe hos oss...

Med inte allt för vänliga hälsningar,

Martin från Söder

8/27/2007 08:11:00 PM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home