Monday, July 02, 2007

Now it starts

Okay, vi är tillbaka. På riktigt. Nu har vi ju en del upphämtning att göra för att utytrycka det milt, och dessutom skiner solen (den har gått ner över Söder, men det är ju grillväder...) men i stället för att dra en bira på lämplig uteservering har ...grönvita sidan upp! barrikerat sig vid det av intorkat blod marinerade tangentbordet där F5-tangenten gav upp sin sista suck redan när det ryktades om Jimmy Tamandi (för att inte tala om Klebér Saarenpää, som för övrigt hälsade på under ett par träningar härom veckan. Hm.).

Med detta billiga suktande efter erkännande avklarat; då börjar vi.

***

Göteborg hemma, 2007. Det finns vissa matcher, eller snarare vissa halvlekar, som är som balsam för en sårad fotbollssjäl. De första 45 minuterna var fan den bästa, i meningen vackraste fotboll vi sett Hammarby prestera sedan... ja, vad fan, vissa magiska stunder 1998.

Eller också känns det bara så. Efter all skit som vräkts över Hammarby inför den här våren. Alla kriser, alla orosmoln, alla verkliga och fabricerade nojor som exorcerades med tre mål och 20-one-touch-inom-laget.

Det var en halvlek som begravde mängder av spöken slutgiltigt - om Tony Gustavsson är rätt tränare för att skapa ett offensivt kortpassningsspel, varför Erkan inte tagit det steg som alla förväntat sig att han ska ta, att Haris Laitinen är för klen. Erkan kommer att fortsätta gå upp och ner, men när han gör sådana mål och sådana framspelningar (har ni tänkt på en grej? När Erkan gör mål är målen i princip identiska. Enligt Tigerrandigt-Robban har Erkans sex senaste mål i tävlingsmatcher kommit inte bara på Söderstadion, utan i samma målbur; den mot Västra.) så är det något vi kan leva med. Skulle han göra så där hela tiden skulle han redan vara i Galatasaray.

Det finns bara en Sebastian Eguren.
Däremot fanns det, under ett 20-tal minuter, två Lolo Chanko på planen. Eller så var det kombinationen av arbetskapacitet (hans) och ölkonsumtion (vår) som gjorde det.

Och det var alltså innan frisparken.

Lika underbar som första halvlek var, lika vidrig var den andra. Aldrig har en 3-1-ledning känts mer osäker; inte ens de gånger då Bajen tappat en 3-1-ledning.
Vi talade om de där slumpbollarna härom veckan. Nu kom en till bolljävel som träffar Traorés häl och givetvis studsar rakt framför fötterna på en helt fri Jonas Wallerstedt, som tack och lov fortfarande inte vridit foten tillbaka rätt efter att Richard Kingson frilägesfällt honom med sitt huvud, eller hur det nu var göteborgsfansen uttryckte det.
Där slapp vi en allt annat än rolig halvtimme.

Blir det billigare om dvd:n bara omfattar första halvlek?

***

Kungen är inte död, men han står numera inte under kontrakt med Hammarby. I en intervju med BBC som är så flummig att vi drar oss för att länka den*) (inte nog med att han fortfarande påstås stå under kontrakt med Antalyaspor; Hammarby beskrivs som en solnaklubb) berättar han att han aldrig kommer att glömma Hammarby. Nej, tacka fan för det. när han, efter att ha fått mottaga banderoller, jubel, applåder, tårar och kärlek från en dyngsur och frälst åskådarmassa, tre dagar senare avslutar sin tid i Hammarby på en färöisk avbytarbänk.
Klaksvik borta var ingen klang- och jubelföreställning, men Hammarby gick vidare och då är allt väl och alla chansningar och allt halvfartsspel gick hem.

Det kommer inte att fungera mot Cork, dock.
Men efter svenska klubbars historiska Cork-facit är nog alla parter väldigt medvetna om det.

***

Kvällens stora behållning var annars sammandraget från Klaksvik - Hammarby (länken tackar vi återuppståndna Bajen In English för! Se resten av showen också: det är fascinerande). Allra varmast blev vi faktiskt av att Haris firar assisten fram till självmålet 0-1 genom att springa ut till sidlinjen och kramas med Kingson. Det kan nog vara rätt varmt även på en färöisk avbytarbänk ibland.

Han får gärna komma tillbaka till Söderstadion (eller vad som nu är Bajens hemmaarena vid det laget) en dag. Innan dess har Bajen förhoppningsvis fixat en ny målvaktströja.

Vi har sagt tusentals gånger under det senaste kvartalet att Richard Kingson kommer att lämna Hammarby och att det inte kommer att värvas någon ny målvakt. Det kändes väldigt säkert. Kingson har lämnat. det var trist att ha rätt.
Men av det vi har hört kanske får vi bita i gräset i målvaktsfrågan till slut... så vi nöjer oss med att säga att det inte kommer att värvas någon ny förstemålvakt...
...eftersom vi inte ens själva vet med säkerhet vad snubben heter eller vilka parametrar som krävs för att det ska gå ihop så blir det ett rätt mjäkigt Silly-rykte, men det är ju något i alla fall...

...vi har en förstemålvakt förresten, han heter Erland Hellström, och han ska ha allt jävla stöd vi någonsin kan uppbringa. Så.

***

Kan någon jävel stänga fönstret? Folk drar ju. Varje dag utan att Chanko, Eguren, Andersson eller någon annan spelare (möjligen med ett par undantag) lämnar Hammarby är en liten seger.

*) Fotbollskanalen gjorde en annan källkritisk bedömning.

14 Comments:

Varför har den här bloggen en total avsaknad av förståelse för den alternativa livstilen som supporterskapet leder till för många Hammarbyare? Inte bara att det inte länkas till NÅGON supportergrupp alls, jag har heller ALDRIG läst ett dyft om Bajens ultras-grupperingar, eller liknande, någonsin. I alla fall inte i positiva ordalag. Det är som den här bloggen blundar för den nya generationen som tagit över allt mer och mer på senare tid (dock också för de äldre generationerna som levde på samma sätt) och lever i någon sorts fantasivärld där det endast ska existera barnfamiljer på klacksektionerna och där det som gjorde Bajen stort - de fanatiska fansen - inte är något annat än ett problem samt något som är larvigt. Varför är det så "...grön vita sidan upp"? Man skulle ju kunna tro att den här bloggen handlar om Halmstad eller något.

7/03/2007 03:15:00 AM  

Anon...

Det finns andra bloggar och sidor som hanterar olika typer av alternativa supporterskap.

Skulle tro att grönvita är en av de mest populära fotbollsbloggarna (möjligtvis med undantag från några kommersiella mediabloggar).

Skälet till att många av oss gillar grönvita är tonen och innehållet!

Mångfald är väl bra eller hur :)

7/03/2007 04:07:00 AM  

Varför stirrar dessa Ultragrupper sig alltid så oroligt omkring? Ser dom oss? Tittar alla på oss nu? Ser dom vad vi gör nu? Titta här en som inte länkar till oss? Är det fel på oss? Det är ju vi som Är Hammarby, förstår inte alla det?

"den nya generationen som tagit över allt mer och mer på senare tid" - Vad är det som oroar er hela tiden?

Ett tips, gå igenom länksidorna Ultrasidorna har, när du tycker dom är 100 % täckande, återkom.
Robert

7/03/2007 04:28:00 AM  

Det vore skittrist om alla bajenbloggar skrev om samma saker. Dessutom är faktiskt majoriteten som besöker Söderstadion inte med i någon ultrasgruppering. Men mångfald är bra som sagt. GVSU, keep up the good work!

7/03/2007 04:32:00 AM  

anonym 1: Vi skriver om det vi är intresserade av att skriva om. Det vill säga Hammarby som fotbollsklubb och som företag. Mer än så kan vi inte göra, för det skulle bli jävligt löjligt och ganska trist läsning om vi låtsades.

Den livsstilen är inte vår, och vi tänker inte försöka inbilla någon att den är det.
Att vårt engagemang i Hammarby inte blir mindre helhjärtat för det hoppas vi att den här bloggen och alla jävla ångest-timmar som läggs ner på den är ett litet bevis för.

Sorry, men så är det.

7/03/2007 05:52:00 AM  

robert: Nu förstod jag inte mycket tyvärr. "Stirrar sig oroligt omkring"? "Det är vi som är Hammarby, förstår inte alla det"? Vaaaa? Sist jag kollade var det inget som oroade mig alls, dock tycker jag att alla aktiva Hammarbysupportrar ska stötta varandra.
Sthlm-Södra, till ex, borde länka till GVSU också, givetvis, men nu skrev jag ett inlägg på GVSUs sida till just GVSU, eller hur?

"Återkom", jösses. Haha.

7/03/2007 06:09:00 AM  

GVSU Jag erkänner mig lite besegrad här. Självklart ska du inte behöva skriva om något som inte intresserar dig, det funkar ju självklart inte. Jag utgick bara ifrån att du var en av dom som sjunger på matcherna och är intresserad av vår legendariska supporterkultur, i och med att det är en sån stor del av vilka vi Bajensupportrar är och hur klubben har blivit som den blivit. Men är du inte intresserad så behöver du givetvis inte skriva om det, skulle som du säger bara bli fel. Men jag tycker fortfarande att du kan länka till åtminstone Bajen Fans och kanske nån gång då och då notera att trycket på Söderstadion var mäktigt; "vi sjöng ut djurparken" - som exempel, eller bara du blir lite kaxigare mot våra antagonister ibland - det har du kapacitet till av vad jag hitills har läst här. Det är sånt man vill se, iaf jag och vad jag tror är majoriteten av Hammarbys supportar, och det är sånt som stör vår antagonister vilket jag tycker är ack så skönt.

Nu måste jag sova efter en lång natt på jobbet. Out tills vidare!

/"Anonym 1"

7/03/2007 06:34:00 AM  

Anon 1

Jag bidrar med sång, som dessutom råkar vara jävligt högljudd och vacker :) , men det räcker väl att vi VET att vi är bäst.
Slå sig för bröstet kan väl jurgårn göra, tror faktiskt de var först med det också!

7/03/2007 08:55:00 AM  

anonym: Missförstå mig rätt: Trycket ÄR jävligt mäktigt, och jävligt viktigt. Men om du är en trogen läsare av den här bloggen så vet du hur många skribenter som den består av. Det går inte att täcka allt, och i min lilla enskilda supportervärld så är inramningen, när den är som bäst, det som gör mig lyckligast att vara bajare, men det är ändå fotbollen, de 90 minuterna, som står i fokus.

Och eftersom jag är ganska hyfsad på att analysera medier har det blivit rätt mycket sådant också.

Men jag ska tänka på saken.

Kan inte åka till Helsingborg (Irland? Bara en avlägsen dröm i min situation) men sedan går vi och sjunger skiten ur Kalmar. Deal?

7/03/2007 09:29:00 AM  

This comment has been removed by the author.

7/03/2007 11:07:00 AM  

Mångfald är bäst och naturligtvis tycker varje sann bajare att Bajens fans är de bästa och största. No doubt! Så lägg av med gnället och bejaka mångfalden. GVSU gör ett storartat jobb och vad tjafsas det om egentligen? Globaliseringen har gett oss über-anarkistiska Internet och fuckin kabel-TV med miljarder kanaler - så det är väl bara att browsa/zappa på och njuta av hela härligheten. Ju fler som på ett eller annat vis stöttar Bajen desto bättre! Vamos Hammarby!
/ El Kommandante (www.vamoshammarby.blogg.se)

7/03/2007 11:16:00 AM  

Shit. Så här är det. VARJE gång man läser ett nytt entry från GVSU så blir man glad. Ibland får man tröst. Oftast så läser man något som på PRICKEN stämmer överens med vad ens egna hjärta känner.

Så är det och har alltid varit sen den här bloggen startade.

Jag vete fan vem du är GVSU, min bror, men jag kan gissa som alla andra.

Det enda som jag är riktigt säker på är att ditt och mitt och några tusen andra grönvita hjärtan slår samma slag.

Ibland så finns det personer som läser denna blogg som är lite påstrukna, andra är upprörda och somliga är bara frustrerade.

Innan jag började skriva det här så läste jag både "Varför har den här bloggen en total avsaknad av förståelse för den alternativa livstilen som supporterskapet leder till" såväl som "Jag erkänner mig lite besegrad här".

Jag kan köpa att man, du, jag, folk ibland skriver saker utan att ha lästa allt, utan att ha förstått allt, utan att ha vetat allt som skrivits tidigare här och på andra siter.

Och då kan det bli lite svårt att som besökare i det första inlägget skriva vad man vill. Man får nog troligen skriva ett eller flera till så att man kan få förklara sig och skriva det man egentligen vill ha sagt.

Anon1, låt mig göra det enkelt för dig. Oavsett vad du tycker om supportergrupper, TG, söderstadions nästa hemort, truppen, Nacka, Börje, den där föreningen vi alla älskar och alla miljontals timmar som alla grupperingar lagt ner på att visa det... Var väldigt säker på att GVSU är en av dem som verkligen sätter huvudet på spiken när det gäller att skriva om essensen i det vi alla känner.

Han har en fantastisk förmåga att klä våra känslor och kärlek för Bajen i de ord som du och jag skulle behöva leta efter i lång tid för att finna.

7/03/2007 04:53:00 PM  

Barbapappa: Du kanske borde ha läst det jag skrev...
Jag håller med dig om att den här bloggen är väldigt skicklig, inget snack om saken - har heller inte sagt något annat. GVSU är duktig på det han gör, det jag föreslog var att han skulle bli ännu bättre ur mitt sätt att se på saker och ting och ge bloggen ännu mer "tyngd". Han får givetvis göra som han själv vill, det var bara en fundering jag hade. Att jag ut hårt i början bad jag om ursäkt för, på mitt eget lilla speciella sätt, hehe.

Heja Bajen!

7/03/2007 06:01:00 PM  

Tjena kompis Anon1,

Jo, jag vet, det jag skrev var kanske mer en hyllning till GVSU än något annat. Vi har som sagt alla hjärtan som klappar för Bajen och de lär de göra tills dödsdagar... ;-) Faktum är att jag trodde jag skulle få hjärtinfarkt och dö igår under de sista 30 minuterna... ;-) I 57:e minuten så VISSTE jag att Bajen skulle vända på steken och det var ganska nära... Men ack så fel man hade... Hähähä...

7/05/2007 04:45:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home