Friday, June 08, 2007

Sammanfattningar

En relativt händelselös Bajen-vecka men en relativt händelserik fotbollsvecka. Vi tar det i punktform.

* Med tanke på att vi med tiden blivit allt mindre intresserade av fotboll där det ena laget inte är grönvitt (hur mycket av det som är bloggens fel vete fan) var vi överraskade över hur känslomässigt omtumlande Danmark - Sverige var. För att inte tala om slutet. Givetvis var domarens beslut helt korrekt. Hade den där jävla idioten varit ensam om att springa in på planen hade man kanske (kanske!) kunnat diskutera om det var en överreaktion eller inte, men när två danskjävlar till utan att vakterna rör ett finger lallar in på gräsmattan efteråt är det ganska uppenbart vad som skulle ha hänt om matchen skulle ha fortsatt. Det var ju några danskar till på läktaren som kunde ha misstänkts druckit 15-20 öl...
Dessutom måste handlingar få rätt konsekvenser, oavsett promillehalt, för att vara full och korkad är aldrig en förmildrande omständighet. Om matchen hade fortsatt och Sverige missat straffen hade idioten säkert i vissa läger hyllats som en hjälte.
Hoppas att han blir stämd på de där miljonerna också.

* Vi hade väntat oss att Dubbel-Gurra skulle få skulden för 5-0-målet mot Island, eftersom han som bekant spelar i Hammarby, och ärligt talat såg rätt dum ut medan Allbäck lade upp bollen alldeles intill, siktade och sköt, men så blev inte fallet. De övriga fyra målen hade han inte så mycket med att göra, men insatsen kan väl inte riktigt betraktas som förtroendeingivande. Men det är svårt motstånd som gör en bättre. Emil Johansson såg vass ut i U21, och om någon hade sagt till oss i april att vänsterbacken skulle vara den plats i Bajens startelva med hårdast konkurrens hade vi nog lett milt och överseende och ringt psykakuten.

* Av Max von Schlebrügge närstående källor vet vi att han i början av året hade två stora drömmar; ett hyfsat lukrativt kontrakt i ett land där solen skiner, och att få spela en tävlingslandskamp för Sverige. Nu vet vi inte hur det belgiska vädret är, men ett och ett halvt rätt är väl inte så dumt? Max, det är fullbordat. Typ. Kom hem. ;)

* Mer i ungefär samma genre. Efter att Petter Furuseth Olsen verkat inse att en bänkplats i Stabaek inte tar honom närmare landslaget, och att Stabaek inte riktigt är i paritet med Södermalm, och efter att han synts till i Stockholm under sin "sjukledighet", spekuleras det förstås om att han skulle kunna vara på väg tillbaka till Hammarby. Vi är extreemt kluvna till hur man ska ställa sig till ett sådant rykte, förstås, men det mesta går att förlåta om kraven är rimliga.
Lex Pétur Marteinsson.
Och kantspelet har ju inte varit Bajens starkaste sida så här långt...
...men hur är hans fysiska status? Och hans mentala?

* Charlie Davies, amerikansk A-landslagsman. Vi gillar hur det låter även om det är en kvällstidningsdragning, eftersom han spelade 25 minuters träningslandskamp i ett A-landslag som ungefär motsvarade det lag Sverige ställer upp med på sina konstiga internationella turnéer. Ändå. Ju fler matcher Charlie Davies får i år, desto bättre.

Datorskugga i någon vecka till, men tjuvstartar Silly får vi försöka lösa det.

17 Comments:

Nej, nu får det ju vara slut med datorskuggor för helvete. Livet är tomt och trist utan regelbunda inlägg på GVSU.

6/08/2007 01:52:00 AM  

Håller med Bajenkransen. GSU:s härliga inlägg förgyller Bajentillvaron. Speciellt arenarycktena som kommer ut i mkt små portioner här (små men dock några jmf med annat håll).

6/08/2007 02:06:00 AM  

Islands försvarsspel höll Bajernklass.

Tacka vet jag Bajer, inte Bajern.

6/08/2007 04:03:00 AM  

fyll-tratten: Pratar du om Bajen München eller om Bayern?

6/08/2007 04:24:00 AM  

Vadret i Bryssel ar aningen molnigt idag. Men det ar atminstone varmt.

6/08/2007 05:04:00 AM  

Om Bajern AKA HammarBajern.

6/08/2007 06:47:00 AM  

Fylltratten, du verkar vara lika "alkad" som de flesta Hammarbysupporters.

Fyllskallar är dom hela bunten.

6/08/2007 06:58:00 AM  

Tror varken Tony eller äpplet e sugen på PFO. Ser gärna att han går till skansen så kan Traoré få jaga honom...

6/08/2007 10:50:00 AM  

PFO är knepig, men...
Hellre med än emot oss, va?

6/09/2007 07:41:00 AM  

Tror chansen är större att Magnus Lefvert kommer tillbaka än att PFO gör det. Jag skulle välja Lefvert.

6/09/2007 02:24:00 PM  

Idag är det match... Snälla ge mig lite digital sammarin...

6/11/2007 12:43:00 AM  

Gnaget jag forwards. Jag kommer att spontan-kräkas om det blir en kille, nu i utlandet, som brukade springa offside på SöS...

6/12/2007 12:21:00 AM  

Jag var på plats igår på Örjans Vall och jobbade. Jag har mitt hjärta på annat håll än i Halmstad eller Södermalm så jag säger följande om vad som kunde ses på plan igår:

Halmstad är definitivt ett lag för övre halvan och kan de få bättre ordning på sitt bortaspel kan det räcka till medaljer. Snabba omställningar, anfallare som vågar ta löpningar, offensiva ytterbackar och annat sådant som Studiomannen gillar. Snorduktig målvakt dessutom.

Bajen hård-dissade jag innan serien startade och det var faktiskt mest när TÅ hoppade av. En hedersman. Jag räknade med att det var allvarliga problem med Hammarby när sådant händer. Men jag hade fel. Bajens kvittering var absolut välförtjänt och ska jag nämna några spelare framför andra säger jag Petter A, Eguren, Sleyman men framförallt Chanko. Chanko var dominant igår, men det började illa. Han rev ner Djuric och fick ett givet gult. Jag trodde att TG skulle hålla honom i strama tyglar efter kortet, men han jobbade som ett svin och ja: jag hade gärna sett honom i mitt lag. Kan det va nåt kanske när fönstret öppnar? :-)

6/12/2007 03:49:00 AM  

Studiomannen: Jag säger som Linderoth Senior brukade säga om att locka sonen till Bajen...
"Han är för dyr."
Med tanke på vad Chanko gjort i Bajen, så tror jag prislappen är hög. Vi har helt enkelt inte råd att förlora honom i nuläget.
Dessutom har Hammarby hyggligt med deg efter försäljningar av Runström, Schleebrügge, Obeng och några till.
Jag tror att man kommer förstärka laget, snarare än att försvaga det till nästa säsong. Det är bra läge då Benny Lekström, Joakim Jensen, Sulan Sleyman och Heidar Geir Juliusson är de enda som sitter på utgående kontrakt.
Mitt tips är att Bajen förlänger med Sulan och utnyttjar köp-optionen på Heidar.
Benny och Jocke får gå, och att man söker ersättare med högre kvalitet och konkurrenskraft.
Jag tror att den ende med gällande kontrakt över nästa säsong som har en rea-prislapp är Tony Nhleko.
Men allt är givetvis relativt. Kommer "rätt" pengar är naturligtvis alla spelare till salu.
Men jag tror inte Hammarby har panik på säljmarknaden för öjeblicket.

6/13/2007 02:27:00 AM  

Pablo får gärna gå till Gnaget. Bara han fortsätter sätta nya världsrekord i offside-löpningar...

6/13/2007 02:30:00 AM  

Picture this: Derby på Råttsunda, Pablo sätter 1-0 för GNAGET i 92:a.

Man skulle fan bli psykiskt skadad för livet. Jag skulle aldrig återhämta mig från det "sveket"...

Om det var Pablo, hans agent eller Bajens styrelse som svek får vara osagt.

6/13/2007 09:20:00 AM  

PFO var i stan för att sälja sin lgh på Söder.

6/13/2007 03:52:00 PM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home