Wednesday, April 04, 2007

Fenomen

Pressmeddelande från Hammarby Fotboll:
I morgon [idag] presenteras Hammarby Fotbolls nya matchtröja och samtidigt offentliggörs vilket varumärke som ska pryda bröstet på tröjan. Det är ett nytt sponsorfenomen, som är starkt förknippat med Hammarbys ursprung och värderingar, som kommer att presenteras på presskonferensen.

Plats: Klacksparksrummet på Söderstadion.

T-bana Globen, gå Arenagången mot Gullmarsplan, Klacksparksrummet finns på höger sida.

Tid: onsdag 4 april kl 13.00


Det var den nattsömnen det.

***

När svenska klubbar säljer talanger för tidigt och för billigt på grund av fenomenet försäljningsklausuler tycker Olof Lundh att det är jättebra. När en svensk klubb (läs: Hammarby) köper en spelare är det däremot skumrask.
Att köpande utländska klubbar verkar ha en närmast övernaturlig förmåga att veta exakt på vilken nivå en försäljningsklausul ligger verkar däremot inte det minsta uppseendeväckande. Och ibland gissar man kanske helt enkelt rätt.

Det är hur som helst en oerhört lortig bransch där snälla klubbledare inte får något pris och alla måste agera på lika villkor, när man blir drabbad av det spyr man rättfärdig galla, men alla utom förloraren älskar en vinnare. Dubbelmoral? Självklart. Och det är inget konstigt med det.

Så vad gäller antydningarna och anklagelserna i Fotbollskanalens artikel säger vi kort och gott: Ja, bevisa det, du...

Tillägg: Rybrink kommenterar också. Fattar vi det rätt sitter han på ett tåg efter ett antal vinglas men verkar ha toppat formen ändå. Det kan som sagt bli en intressant dag.

8 Comments:

Vore helt grymt om det blir HA-GES radiohandel som blir ny tröjsponsor

4/04/2007 12:30:00 AM  

Det är lustigt att Olof "Mc Bribe" Lundh himself utalar sig angående klasuler. Hur många klasuler har Lundh själv läckt?

4/04/2007 01:04:00 AM  

Men suck, vad trött man blir. Han bygger alltså den här "skandal"-artikeln på dels en anonym källa som tycker att det var "skumt" att bajens bud hamnade nära klausulen. Hallå?! Marknadsvärdet för en ung back på gränsen till U-21 är väl inte så svårt att fastställa någorlunda. Och dels på följande citat: "Att det är ett känsligt ämne går inte att ta miste på när man talar med Andreas Andersson, nybliven sportchef i Degefors.
- Jag ska inte kommentera det alls, säger han." No comments=käääänsligt ämne, hahaha. Sen när, Olof Lundh, började klubbarna kommentera övergångssummor???


Brukar Bajens presskonferenser hållas i Klacksparkens vänner-rummet eller kan man se det som en hint till vad som komma skall på bröstet?

4/04/2007 01:52:00 AM  

Har Olof Lundh någonsin tidigare reflekterat över hur påfallande ofta det är lite lätt kvärvojanta (medvetet felstavat, OK??) bud på spelare med "hemliga" klausuler?
Sanningen att säga orkar jag inte ens kolla. Att sitta och plöja igenom alster av den pellejönsen betackar jag mig för.

För det kan väl aldrig vara så att Olof Lundh först i dagarna har lyckats klura ut att om en spelares agent som förhandlat fram ett kontrakt med en "get-out"-klausul vid en framtida övergång skulle kunna tänkas hosta om den möjligheten??
För vid en lägre övergångssumma finns det ju utrymme för bättre personliga förmåner för spelaren och en högre bonus för agenten.
Fast det vore ju oetiskt så det faller ju på sin egen orimlighet..

Till alla som skrockar gott åt att vi Bajare lider av press-förföljelsemani, här har ni ett exempel på att vår angst inte är helt utan anledning.
För vilket lustigt sammanträffande att samma kille (Olof Lundh)som ägnat hela vintern åt krypskytte mot Hammarby kokar ihop en så tunn soppa som denna i hopp om att resten av drevet återigen inte ids grunna en stund på vad det egentligen står. Utan hakar på med slutsatser som endast en alkoliserad imbecill skulle kunna dra. Allt baserat på en löjligt svag artikel på Agent-Direkt.

Det är inte utan att jag börjar tro att Bajen kommer gå som tåget iår. Har det inte infunnit sig en känsla i truppen att det är vi-mot-klabbet, likt den 2001, lär det nog aldrig göra det...

4/04/2007 02:19:00 AM  

En vild gissning. Det blir ingen sponsorlogga. Nike köper platsen för att göra reklam för sig själva (lite Barca sådär). Vet inte riktigt vad det har med "Hammarbys ursprung och värderingar" att göra. Men å andra sidan kan jag inte på rak arm pinpointa vad det betyder i allafall. Ångest, ångest är vår arvedel.

4/04/2007 02:25:00 AM  

Klacksparksrummet - Nacka = Skopunkten Nackaforum

Annars va jag också inne på att det är Nike. Passar ju hyffsat in på Urbans pressmeddelande.
Kanske är läge att döpa nya barnet om det blir en dotter till Nike då.... ;)

4/04/2007 02:36:00 AM  

Eller Nicke om det blir en kis. ;-)

4/04/2007 02:53:00 AM  

Det bli LO som tar plats som ny huvudsponsor

Annorlunda, nytt, ursprung och värden.

4/04/2007 03:08:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home