Thursday, October 26, 2006

Vart vindarna blåser

DN hoppar på förbundsdrevet med den här och den här artikeln. Det är särskilt vackert att jämföra citatet från Riksidrottsnämndens kanslist:

faktum är att jag inte ens fått in alla dokument från Fotbollförbundet än, jag ligger på dem för fullt just nu, säger Margareta Nordenhagen.

med Lagrells försök till damage control och skuldprojicering igår:

...jag hade hellre sett att [Hammarby] överklagat direkt. Nu är jag orolig att allsvenskan inte är helt avgjord när den ska vara det.

Även idag fortsätter Sportbladet jaga på, här och här, och aviserar att ett beslut kan fattas innan omgång 26.

På TV4.se antar Ekwall en annan inställning. Vi ska låta det vara osagt hur mycket av det som handlar om hans pågående biff med Robert Laul, men han har i rättvisans namn konsekvent drivit samma linje ända sedan den 28 augusti och har på sätt och vis helt rätt.

Den ojämförligt största skulden till poängavdraget bär dem som såg till att få matchen stoppad. Låt oss inte glömma bort det.

Men det är inte det överklagan handlar om.

Vad det handlar om är i vilken utsträckning Hammarbys organisation hade
kunnat förhindra det som skedde den 28 augusti. Det är där knäckfrågan
finns, och det är där Kung Sune har blandat sig i utredningen. Poängavdrag
är ett möjligt straff enligt stadgarna, inte det enda möjliga straffet, och
frågan som måste utredas - ordentligt och nyanserat och med alla sidor i
beaktande - är om det rent stadgemässigt fanns fog för att utdöma det
specifika straffet i det här specifika fallet. Det är, under rådande omständigheter, helt rätt att ifrågasätta om så har skett.

***

Sålunda blåser mediavindarna. Andra vindar blåser just nu i Västsverige, och på Rambergsvallen ikväll finns det, om man ska tro SMHI:s domedagsprognoser, stor risk för att Häcken - Hammarby blir en ännu större parodi på fotboll än vad som är brukligt en Allsvensk höst.

Vi vägrar tippa.

9 Comments:

Vadå, vägrar tippa? Det är er förbannade skyldighet att tippa bajentorsk. Nu kan det ju gå precis hur mycket åt helvete som helst.

10/26/2006 04:27:00 AM  

Är det inte konstigt att bajen döms till poäng avdrag. Men inte andra lag som har spelat med spelare som inte haft sina papper iordning?!

10/26/2006 04:45:00 AM  

Jag läste Ekwalls blogg två gånger och sedan var jag tvungen att sluta för att förhindra mina fingrar från att hacka iväg ett hastigt och upprört mail...

Jag fattar inte hans argument alls... Eller så skulle jag kunna skriva att sådan där messersmith/bror duktig/jantelag argumentation får det att börja ryka ur öronen på mig...

I övrigt så brukar ju han vara bra, men om han vill att detta blogg-entry ska tas på allvar, så får han kanske läsa på lite mer samt och eventuellt hoppa ner från de höga hästarna, samt ta del av andras inlägg i debatten så att hans blogg blir en smula mer nyanserad.

Så där ja, nu fick jag skriva det där "mailet" ändå... ;-)

10/26/2006 05:08:00 AM  

Jag måste nog erkänna att jag drog på munner några gånger efter att ha läst Ekwalls blogg om Kufen från Sportbladet, avslutningen var klockren ;)

Däremot ser han ut som en gårdare (vilket han antagligen är, alla verkar ha sån där Bosse frisyr som håller på gården) så han har väl glömt att det faktum att gårdarna förstörde under första halvlek av matchen bidrog rätt duktigt till att domarn blåste av matchen. Publiken hade blivit varnad, men det verkar som vanligt som att alla journalister är helt insnöade på sensationer istället för att analysera varför det gick som det gick på Söderstadion (suck!). Därmed inte sagt att jag tycker att det som hände är acceptabelt, tvärt om helt förkastligt, men en journalist uppgift måste väl vara att på något sätt bidra till att sätta saker och ting i ett större sammanhang för gemena man, och inte tvärfokusera på situationer som innehåller sensationer.

Själv har jag slutat gå på fotboll, årskortet ligger där och ler mot mig, och själv nöjer jag mig att följa matcherna via SR's web radio, i en förhoppning om att det spelmässigt ser ut som det gjort tidigare i år. 

Posted by Anonymous

10/26/2006 06:00:00 AM  

Anonym 1: Okej, okej, Bajen får stryk i blåsten. Nöjd?

10/26/2006 08:00:00 AM  

anonym 1: det där med spelklara spelare verkar vara väldigt variabelt vad det ger för straff. Ellos tappade väl sex-sju poäng 2001 när Johan Karlsson inte hade papprena i ordning, men Öster fick några tusenlappar i böter för att ha spelat med för många icke-EU-spelare. Den konspiratoriskt lagde skulle kunna misstänka att det låga straffet för Öster dels beror på Lagrells sympatier (kom ihåg att han som landhövding där nere bland annat har "representerat" genom att för skattepengar köpa stora mängder svindyra sponsorsbiljetter till Östers hemmamatcher), men också på att DIF skulle ligga brunt till, för de har spelat med fler än tre icke-EU-spelare i truppen vid flera tillfällen om jag inte är helt ute och cyklar. Mot ÖIS hade de tex Pa Dembo, Enrico, Världens Bästa Brasse och Lance Davids på planen samtidigt. Vad jag vet har ingen av dessa fyra något EU-pass och regeln om att man räknas som svensk efter ett antal år finns väl inte längre. GVSU, här har du en till tråd att dra i vid tillfälle :-)

anonym 4: det stora skämtet i det här är dif:s låga straff. 15.000 i böter? Patetiskt. ALLA fattar att myntet som träffade domaren i huvudet kom från DIF-läktaren, och det var det som föranledde det första avbrottet i matchen. "Jamen DIF ledde ju, varför skulle de kasta saker på domaren?", hör man ofta. Ja, de siktade ju inte på domaren utan mot Jeff som skulle så hörnan - svårare än så var det inte.

Annars tycker jag att det är helt rätt av Bajen att driva fallet hela vägen, inte så mycket för att jag anser att poängavdraget är fel (reglerna finns där, om de är bra eller dåliga är en annan femma) men för att det här är ett pilotfall. Låt högsta instans gå till botten med det hela så vet vi vad som gäller sedan.

10/26/2006 11:08:00 PM  

Jorå, regeln om att man räknas som svensk efter ett antal år (tre tror jag) finns kvar. Annars skulle inte vi kunna lira med Covic, Eguren, Paulinho och Nhleko samtidigt...

10/27/2006 12:00:00 AM  

Vad fan, jag gick ju igenom Bajens laguppställning i skallen och funderade på om vi hade haft fyra icke-EU-spelare men glömde bort Toni... tur att man skriver anonymt när man gör bort sig så här grovt :-D

10/27/2006 02:12:00 AM  

Mitt i allt det här är det ändå skönt att det tillslut var de 11 spelarna på plan som spelade bort oss från SM-guldet.

Vi tar inget guld n, vare sig vi får tre poäng eller inte, och det gör att spelarna och ledningen inte får den enkla ursäkten att inte förändra saker.

Nu lär det ju i och för sig ske förändringar ändå, eftersom vi får en ny tränare nästa säsong. Förhoppningsvis har han tillräckligt med skinn på näsan för att hålla alla viljor i schack.

/Flugan på väggen

P.S Såg förresten att någon sa något om värmlandsrötter...
Jag var helt övertygad om att ...gvsu härstammade från Västmanland. Eller åtminstone från någon av orterna runt Mälaren.

10/27/2006 02:15:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home