Saturday, October 14, 2006

Riskanalys

Den likt fågel Fenix uppståndne Olof Lundh hävdar att Hammarbys styrelse idag håller ett möte som behandlar tränarfrågan.

Enligt andra källor är kampen stenhård mellan två huvudkandidater, som båda i år tagit sina respektive lag till kvalplats i Superettan - Tony Gustavsson och Zvezdan Milosevic, där den senare är klubblös efter att ha, öh, sparkats från Assyriska.

Och efter en sömnlös natt är slutsatsen den samma som igår. Det här verkar helt galet.

***

Det underliga är att krisrubrikerna lyser med sin frånvaro i båda kvällsblaskorna. Inte ens Laul eller Lühr har något elakt att säga, än så länge. Antingen slipar de bara formuleringsknivarna eller också har de slagits till marken av de vänliga orden om TG den yngre från den store TG den äldre.
Antagligen det förstnämnda.
För öppnare har målet sällan varit.

***

Även om man kan förklara Degerfors blygsamma tabellplacering med svagt spelarmaterial, ostrategiska försäljningar och otur med skador kan vi inte hitta en enda detalj som pekar på varför Tony Gustavsson är rätt tränare för Bajen.

För att vara ung och oprövad är INTE EN TILLGÅNG. Inte i en klubb med ständig inre turbulens, en stor och åsiktsstark supporterskara, ont om pengar och höga krav i ständig mediafokus. Det snackas om Magnus Haglund 2006. Det snackas betydligt mindre om Magnus Haglunds första vår i Elfsborg 2004, med tre poäng på åtta omgångar. Överför den till Bajen 2007. Föreställ er konsekvenserna.

- Tony Gustavsson har aldrig tränat ett lag på högre nivå än superettan.
- Tony Gustavsson har aldrig utnyttjat den offensiva, kreativa spelstil han påstår sig förorda. Degerfors spelar 4-5-1 med två tillbakadragna defensiva mittfältare, i och för sig för att de måste, men ändå.

- Tony Gustavsson har ingen erfarenhet av atmosfären i en klubb med höga sportsliga ambitioner. Av ett spelarmaterial med U21-landslagsmän som vill bli "proffs i Europa" och hemvändande utlandsproffs , med stora egon och lönekonton ("Dö, Tony, harru vatt i Bajen München? Nähä? Då springer jag la som jag vill...")

- Tony Gustavsson har inte den internationella erfarenhet och det breda kontaktnät som det talades om i rekryteringsprocessen. Okej, han är kompis med Tord Grip. Det är inte ett kontaktnät.

- Man kan säga mycket om Anders Linderoth, om hans fel och brister och quirks, men tittar man tillbaka med någorlunda neutrala glasögon har han genomfört ett enormt arbete de senaste fem åren, med begränsade resurser har han byggt ett lag som, om alla är hela, är en stark kandidat till att vara Allsvenskans bästa. Tony Gustavsson hittade Daniel Mendes till Degerfors. Å andra sidan tyckte han att det var en bra idé att värva Abder Kabbous från Norrköping.

- Tony Gustavsson är, slutligen, inget namn som sänder signaler om en fortsatt toppsatsning. Inte till spelare som tvekar på om de ska förlänga sina kontrakt, inte till spelare som överväger att komma till klubben, inte till sponsorerna och definitivt inte till de supportrar som inom kort får säsongskortsutskicken till 2007.

Det är fullt tänkbart att han är en väldigt lovande tränare.
Han kan faktiskt vara hur bra som helst.

Men han är en enorm chansning; en chansning som riskerar att rasera mycket av det som byggts upp under de senaste åren, och en rekrytering av Tony Gustavsson, efter all väntan, alla stora ord och all hög svansföring, kan inte ses som något annat än ett gigantiskt misslyckande från styrelsens sida. Inga vackra ord kan ändra på det.

Zvezdan Milosevic? Ja, låt oss inte ens börja snacka om vilka signaler det namnet sänder...

***

Slutligen. Om Hammarbys nye tränare heter Tony Gustavsson är det oerhört viktigt att han får allt det stöd han behöver för att minska risken för att våra domedagsprofetior ska slå in.

I så fall blir vår grundinställning:
LYCKA TILL TONY - AVGÅ STYRELSEN!
För styrelser kan avgå, till skillnad från avlönade tjänstemän och tränare.

***

Naprapatkriget? Det tar vi en annan dag.

32 Comments:

Mycket välformulerat!

10/14/2006 08:21:00 AM  

Det kanske är så att det blir en duo som leder Bajen 2007, där TG bara är den ena parten. Att han så att säga ska stå på tillväxt och att det andra namnet är betydligt mer etablerat, men kanske inte riktig stämmer in på ung och hungrig. På så sätt uppfyller man den beryktade kravprofilen fast man använder sig av 2 pers

10/14/2006 09:05:00 AM  

patte: Hoppas kan man ju. Det känns för övrigt oerhört viktigt i sammanhanget att TÅ stannar kontraktstiden ut.

10/14/2006 09:09:00 AM  

... det sista som överger en, som sagt.

10/14/2006 09:20:00 AM  

Gustavssons frisyr är under all kritik.

10/14/2006 09:41:00 AM  

Patte: Efter hoppet återstår galghumorn.

10/14/2006 10:05:00 AM  

Eftersom TG Sr och TG Jr står på så god fot, samt att TG Sr flyttat hem till Sthlm (http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,896155,00.html).

Kan man då inte tänka sig 2 * TG?

10/14/2006 11:28:00 AM  

Döm inte TGjr efter det foto som gsu lagt ut. Det är x antal år gammalt. Färskare bilder finns, men passar kanske inte in i den negativa bilden. För den som vill komma närmare dagens TG finns t.ex. bilder från årets upptaktsmöte med Superettans tränare.

PS. Det var inte TG som tog DM till DIF. Det var OC. Kabous kom från IFK N. Samma agent.

10/14/2006 11:40:00 AM  

Att såga någon utan att vederbörande har fått en chans känns pajas. Jag dömer ingen osedd. Ingen utom Klebér S...

Men det jag INTE vill ska hända är att TG åker på två raka torskar i upptakten 2007, å sedan tar Bajen in Tord Grip som "konsult" resten av året...det skulle kunna vara förödande för vår fotbollsfilosofi.

Jag håller dock inte med gsu att Tord Grip inte skulle kunna ha något kontaktnät. Tvärtom. Å det blir i sin tur det närmaste ett kontaktnät som Tony G har med sig in i Bajen. Förvirrande? Javisst, men det är Bajen vi snackar om. Ingen har sagt att det ska vara enkelt.

von_oben

10/14/2006 11:48:00 AM  

Det verkar som Magnus Hedman är klar för Bajen enligt säker källa (Magnus Hedman själv, världens bästa målvakt).

Och jag som hoppats på Bernt Ljung!

10/14/2006 12:12:00 PM  

Blir allt mer övertygad om att styrelsers visioner om "unga och oprövade" tränare egentligen stavas lönekostnad och svag maktposition. Mindre lön och mindre gnäll i krav på satsningar od.

Detta är inte först och främst ett påhopp på er, utan även oss och många andra.


Jag menar i vilka andra yrken är det en konkurrensfördel att ha mindre erfarenhet och meriter? Jag köper inte logiken och som jag skrivit innan. Haglund lyckas hyfsat i sin tredje säsong efter två misslyckade.

10/14/2006 12:24:00 PM  

Anonym 8: Ang bilden: Det var den enda jag kunde hitta som jag vågade lägga ut av upphovsrättsliga skäl (för övrigt ligger samma bild ute på Degerfors IF:s truppsida, så jag tycker inte jag har så mycket att be om ursäkt för...). Men om det är viktigt för dig att han ser snygg ut här så får du gärna bistå med foto-länk.

Har Mendes och Kabous Cabrera som agent? På något sätt är det liksom inte förvånande.

***

von_oben: Tord Grip har ett kontaktnät, visst. Tony Gustavsson är Tord Grips protegé, men gnuggar knappast armbåge med Svennis och de andra för det.

10/14/2006 12:37:00 PM  

Gvu. Okej. Du har rätt. EN bild säger inte så mycket. Men ett hårsvall ala Runa sänder väl inga signaler om auktoritet och disciplin. Har han kapat håret?

Här ett par länkar av intresse:

http://www.aik.se/fotboll/aikindex.html?/fotboll/2005/herrar/lasvart/nedrakning/intervjun_050311.html

http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=121848

10/14/2006 01:45:00 PM  

Tony Gustavsson: Mycket snack. Liten verkstad.

10/15/2006 04:35:00 AM  

anonymous 10/15/2006 04:35:20 AM

Ett exempel på "Mycket snack, stor verkstad" vore intressant.

10/15/2006 08:32:00 AM  

Anonymous 8
Vad har hårsvall med auktoritet att göra? Det kommer nog mer av av det som finns under hårsvallet och den erfarenhet en person kan visa upp. Skulle det hänga på hårsvallet skulle inte Staffan Olsson träna handbollen och nye finansministern Borg med sin hårpiska skulle knappt få vara kassör i Bajen innebandy.

10/15/2006 08:49:00 AM  

Hammarby innebandy har nog en vettigare kassör än finansminister Borg, med eller utan hästsvans.

10/15/2006 01:18:00 PM  

Lite självkritik. Börjar se och höra en hel del positivt om TG. I ett starkt team (assist, fystränare m.fl) kan han nog funka riktigt bra.

10/15/2006 03:12:00 PM  

och när inte ens galghumorn funkar återstår bara galgen. (bank, bank snickra, snickra)

10/16/2006 04:43:00 AM  

Patte: Lex aik...

10/16/2006 06:23:00 AM  

... aaah jaså DEN galgen. Aj.

10/16/2006 06:39:00 AM  

Jag håller med von_oben att det är jävligt lätt att dissa ngn för att han inte har varit tränare på internationell nivå under tjugo år.

TG ser ju ut att ha en gedigen utbildning både som lärare och tränare - vilket de flesta förbundskaptener och tränare på elitnivå också är inte bara inom fotbollen utan också inom andra sporter. Det beror på bl. a. på att de är GIH-utbildade tränare och lärare i idrott. Bara så ni vet. (TG är m.a.o. inte den förste utan bara en i raden - kanske först i degerforsdock).

Någon skrev ovan att TG med ett bra team runt sig kan gå hur långt som helst. De internationellt erfarna spelarna i Bajen är väl för f-n inga bestar som käkar tränare till frukost. De jag har träffat genom åren är kloka välartikulerade grabbar utanför planen.

Men framförallt överskatta inte tränarens roll i sammanhanget - spelarna är också tänkande individer och bidrar på olika sätt i den moderna svenska varianten av fotbollsverksamhet.

Oavsett vem man väljer finns ingen garanti för att det skall fungera till 100 procent - det är mycket och med många som det hela ska spela ihop.

Men det är klart.
/lämna inget åt slumpen
 

Posted by slumpen

10/16/2006 07:20:00 AM  

Håller med om att tränarmeriter på hög nivå inte är något måste. Däremot vore spelarmeriter på hög önskvärt. Helst från internationell nivå.

10/16/2006 08:07:00 AM  

Fast poängen är väl egentligen: Att TG kan vara hur satans bra som helst, men vi vet inte och kravprofilen och förväntningarna har väl sett lite annorlunda ut.

10/16/2006 08:13:00 AM  

Alla snackar om kravprofilen, men är det någon som skulle kunna berätta för mig hur den ser ut ?

10/16/2006 12:24:00 PM  

Kravprofil:
1. Få Hammarby att spela underhållande fotboll.
2. Vinn - så mycket som möjligt.
3. Spela åtminstone underhållande fotboll.

10/16/2006 01:33:00 PM  

Den kravprofilen verkar rätt sjyst, är det verkligen den styrelsen har satt upp....

10/16/2006 01:52:00 PM  

Är det säkert att det är huvudtränare han skall vara?
Om man tvingas acceptera att förstetränaren kanske försvinner om ett och ett halvt år kanske man söker en andretränare som DÅ är redo att ta över? 

Posted by Anonymous

10/16/2006 03:13:00 PM  

Men visst lutar det åt en duo, TG och nån mer.
Kan väl i såna fall vara nån riktigt etablerad som kanske inte riktigt orkar vara huvudtränare sex dagar i veckan. Nån som kanske har internationell erfarenhet och som kanske känner till stockholmsfotbollen och dess krav. Nån som kanske ahr erfarenhet av att organisera ett försvarspel och utbilda talanger.
Det kan man ju åtminstone hoppas på. 

Posted by kb25

10/17/2006 12:59:00 AM  

Jaha. Då lär det visst vara klart då... Enligt en tidning nära mig.

10/17/2006 02:01:00 AM  

Ida

Syftar du på artikeln i Expressen där man citerar Tord Grip, eller har du nå'n ny info ? 

Posted by Hylla Hella

10/17/2006 02:19:00 AM  

inte bara det tord sa.

men tony är borta från oss, därom verkar inte råda något tvivel.
varken han eller någon annan har dementerat hammarbyryktena, vare sig officiellt eller inofficiellt.
om jag säger så. (källor är ju som bekant grundlagsskyddade :-)
men det är inte heller officiellt bekräftat, i och för sig.
så 100 procent säker är jag inte.
men ändå..

10/17/2006 01:51:00 PM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home