Tuesday, January 31, 2006

Bygga upp och riva ner

Citys Bajen-makeover dag 2 levererar inga nyheter, men tar upp ungefär samma saker som vi tjatat om sedan i somras, och därmed känner vi oss genast mer vänligt inställda.
Helt objektivt, givetvis.
Och det har inte alls något med att göra att de var sportsliga nog att citera långa stycken av gårdagens dissning i pappersupplagan. (besöksstatistiken går mot nya rekord idag, apropå ingenting)

Nå, till saken.
Affärsrådgivaren Thomas Lundmark tycker att det viktigaste för Hammarbys framtid är att fördjupa samarbetet med AEG.
Jo tack, vi vet.
Och när väl finansieringsfrågan kring Nya Söderstadion är klarlagd och avslutad någon gång i vår har vi förhoppningsvis anledning att säga Goddag yxskaft. Det handlar inte om någon försöksverksamhet. Det har hela tiden handlat om arenan. Och ett framgångsrikt Hammarby är i arenasammanhanget bara en sund sidoinvestering, där även relativa kaffepengar med AEG-mått mätt har förutsättningar att få stor effekt.

Samma sak när det gäller riskkapitalet, som ju enligt samstämmiga källor till slut är på väg i ganska stor mängd...
...inte förvånande om AEG har ett finger med där också.

Vi lär hur som helst relativt snart få veta vad som skett bakom kulisserna sedan i somras.

***

Vad gäller Cruzeiro-samarbetet finns det väl egentligen inte så mycket att säga. Frågan är hur mycket Hammarby egentligen har förutsättningar att få ut av avtalet i dagsläget, med dagens fokus. Den tilltänkta rivstarten när Marinho värvades inför 2004 brände nog många både här och där.
Om Jardel Pereira de Sousa eller någon annan brasse plötsligt dyker upp i Los Angeles eller Stockholm i februari (fast just han, Jardel, var väl såld till Maritimo? Halvsåld, åtminstone? Nåväl, Stefan Batan och Ali Gerba var klara för AIK), och sedan gör succé, tar vi med glädje tillbaka.

***

Niklas Olovzon hugger in på varumärket och konstaterar det som alla Bajare vet, som gör vissa Bajare lyckliga och driver andra Bajare till vansinne: Myten, sympatin och "småstadsmentaliteten" (nåja). Samt att Hammarby har starka varumärken som sina huvudsponsorer (fast vi har inte sett tröjan för 2006 än. Vad säger en varumärkesexpert om det blir så att elva BenQnötare springer omkring på plan?). Livsmedel och restauranger - tja, vi har ju Bajenkaffet, och förra restaurangförsöket gick ju...
...sådär, va?. Siemens- och Kappa-kontakterna har redan utnyttjats, men det finns förstås inga band som inte kan bli starkare.

Sedan är det det där med underdogstämpeln, som Olovzon tycker Hammarby ska omfamna och många andra tycker ska tvättas bort till varje pris. Frågan gör oss kluvna - kanske för att det mycket var just den stämpeln som gjorde oss till Bajare. Vi föddes inte in i den rollen; vi fick kämpa för att hitta rätt.
Och det är lätt att bli bortskämd. Det är lätt att kräva mer framgång när man väl fått guldsmak i munnen. Det är lätt att vilja vägra blicka bakåt efter att ha tillbringat så många år i de lägre divisionernas dödsskuggedal. Det är lätt att bli trött på att hånas för något man inte är beredd att skriva under på.
Men:
I idrottsvärlden finns det inget charmigare än en underdog som trotsar oddsen och lyckas.
I idrottsvärden finns det inget ocharmigare än en nyrik top dog som glömmer bort sina rötter.

***

14 timmar och 18 minuter kvar av det internationella transferfönstret.
Inga. Naglar. Kvar.

1 Comments:

Hammarby kan få ut bra mycket mer av samarbetet med Cruzeiro än vad man får idag i alla fall. Ska vi ta hit spelare gäller det bara att plocka typer som passar in här. Det märkliga med Marinho var att man valde att ta in ännu en liten ballettdansör när vi längtade efter en pansartank.

2/01/2006 03:55:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home