Friday, November 24, 2006

Nä, dra åt Tidaholm

I 75 minuter spelade Hammarby ut Bröndby. I och för sig ett skadedrabbat och skärrat Bröndby, men ändå ett Bröndby som i normala fall kan förväntas spela brallorna av allt svenskt motstånd.
Sedan fick Toni Nhleko ett flygande krampanfall (tack och lov att det bara verkar vara kramp!), och samtidigt som 4443 stämde upp Tidaholms-ramsan ställde sig Olsen vid sidlinjen. Naturligtvis blev det mål.
Jävla skitminut.
Tidaholm är jinxad.
Fram med voodoon.

Att ta med sig idag.

- Vår målvakt håller ungefär samma klass som Bröndbys. Fast Benny är snyggare.

(Det var onödigt mycket Benny-mobbing i eftermatchen-snacket. Vi kan bara se ett mål - tyvärr det viktigaste - som han får ta största skulden för. Bröndbys segermål var en snyggt skruvad, men lös frispark som muren borde kunnat stoppa, och om inte borde den ha varit ganska enkel att hinna på. Att sätta upp muren rätt är målvaktens ansvar. Det infriades inte.
1-1 var däremot en tilltrasslad situation som försvaret aldrig borde ha låtit uppstå, och att påstå att 2-2 var Bennys fel är ungefär lika nyanserat som att säga att Micke Anderssons derbyvolley ifjol var en Dembo-tavla.

Men visst - Benny är ett frågetecken, även om det här faktiskt var hans första förlust i en tävlingsmatch (om vi inte minns fel). Och om inte en fullvärdig ersättare till Ante Covic värvas får vi nog dessvärre konstatera att Äpplets profetia om en starkare trupp 2007 åtminstone inte infrias på målvaktsplatsen...)

- Toni Nhleko kan bli en stor tillgång när han används rätt. Ingen jävel flyttar på honom. Han är förvånansvärt teknisk på små ytor och grymt snabb för sin kroppshydda. Sedan får gärna sistatouchen vara en passning snarare än ett skott...

- Erkan!
- Och - damn - Haris!

- Av inhoppen att döma går vi inte miste om så mycket kvalitet vid årsskiftet...

***

Det har talats mycket om buropen mot Olsen. innan vio lämnar ämnet (för vi betraktar honom som ett avslutat kapitel) vill vi säga ett par ord.

Jag buade inte, jag buar inte åt Hammarbyspelare, jag skriker inte "hora", det är inte min grej, men jag tänker inte dissa de som gjorde det.

1. Man kan förstå Olsens val. Pengar är pengar.
2. Men man behöver inte gilla eller respektera det. Särskilt inte hur han agerat gentemot Hammarby i förhandlingen. Hade han varit rak och ärlig hade Hammarby dels kunnat arbeta aktivt för att sälja honom i somras (det är långt ifrån säkert att man hade gjort det, men alternativet hade säkert varit mer attraktivt) Då hade också Hammarby kunnat fokusera på viktigare saker. Man hade kunnat använda löneutrymmet och "drömbuden" till hans efterträdare (eller någon kontraktsförlängning) i stället för att de var frusna i förhandling.
3. Ingen spelare är större än klubben. Vi håller på Hammarby.
4. Det är dumt att använda en spelare i en hemmamatch dagen efter att han, efter en lång och uppslitande kontraktsförhandling med mycket hyckleri, skrivit på för en annan klubb.
5. Visst är situationen i första hand ledningens fel. De skulle kanske ha letat efter någon annan sommaren 2004, eftersom han uppenbarligen inte ville binda sig längre än 2,5 år. Men ledningen buas det ju åt varje dag, så...
6. Visst är det kontraproduktivt av publiken att bua och skandera "h-ord". Men en femåring borde ha kunnat räkna ut att det skulle bli följden av punkt 4. Det handlar inte om logik och rationella argument. Det handlar om verkligheten sedd genom ett grönvitt filter. Att sedan 2-2 kom vid sämsta tänkbara gruppdynamik-sociologiska tillfälle hör också till saken.

***

Royal League är inte slut. Vi vet mer söndag kväll.

***

Slutligen. När Djurgården om någon dag offentliggör värvningen av Kebba Ceesay kommer han i braskande rubriker att beskrivas av kvällspressen som en blivande världsspelare. När Hammarby värvar en ungefär lika spännande spelare från sitt eget talanglag, blir det, i vanlig ordning, presenterat i en bisats på TV4, i en artikel som handlar om spelarflykt.
Om man nu ska tro på TV4.
Äh.
Nu är det fredag. Inget kommer att hända...

14 Comments:

"Slutligen. När Djurgården om någon dag offentliggör..."

Att dif får rubriker i pressen är ingen naturlag. Hårt arbete från informationsvarig (ja hela kansliet) kan skapa lite balans i media. Tror jag.

11/24/2006 06:42:00 AM  

Där håller jag med. Och där är vi i samma sits. Det är inte medialt lika sexigt att vara duktig på att skola in egna talanger. Mycket häftigare att köpa in dom.

Vad gäller att skola in egna talanger till startelvan spelar Blåvitt och Bajen i en egen liga i allsvenskan just nu.

11/24/2006 06:51:00 AM  

Ang Olsen så va bomben.se i alla fall snabba på att plocka bort hans "blogg" .

Jag har bara sett ett sammandrag av matchen på dansk TV2 men gillade Nhlekos inställning vid hans mål.

Detta var väl hans första "riktiga" mål men om man vill vara snäll så kan man räkna med målet borta mot gais som dömdes bort för offside trots försvarare på mållinjen, sen hade han ju satt en borta mot häcken (tror jag det va) när målvakten tog bollen utanför straffområdet. Och om man vill vara jäkligt snäll kan man räkna med självmålet mot öster (vilket jag inte gör).

Och räknar man på det sättet har han i alla fall ett ok snitt per spelad minut med tanke på att han förutom på slutet mest gjort inhopp.

Jag vill vara optimist så jag tror han kommer bli en tillgång nästa år. 

Posted by bajen-pidde

11/24/2006 08:41:00 AM  

"Jag buade inte, jag buar inte åt Hammarbyspelare, jag skriker inte "hora", det är inte min grej, men jag tänker inte dissa de som gjorde det.  "

Jag buade inte heller. Buandet kan man spara åt motståndarlagets målvakt, frisparksskyttar, hörnläggare osv.
Oturligt nog, om jag får uttrycka mig så, så vill hävda att PFO blommade ut iår. Tidigare har han väl egentligen inte varit lika viktig för spelet som iår.

Vi ska heller inte glömma att Bajen har en rad med bra norrmän som försvunnit från klubben utan att vi fått någon viding från deare avkastnm. Doktorn, Kaos och nu PFO. (Minns inte riktigt hur det var med Kaos, hade han kontrakt när han fick sitt psykbryt?)

Hur som helst så kommer jag komma ihåg honom som den skämtglada norrmannen som man aldrig riktigt kunde veta vart man hadde honom. 

Posted by Linus Sehlin

11/24/2006 08:53:00 AM  

Många "iår" märkte jag och"
utan att vi fått någon viding från deare avkastnm " = Utan att vi fått något ut av dem. 

Posted by Linus Sehlin

11/24/2006 08:58:00 AM  

Med tanke på hur det såg ut första 60 så är det väll inte toppnivån hos norrmanen som kommer saknas. Får dom som är kvar bara flås nog att orka hålla huvet klart i 90 så är det nog ingen nackdel att han lämnar utrymme i startelvan. Betänk att Mikkel, Petter och Chanko kommer bli griniga om dom inte får spela regelbundet och att Castro lär behöva spela i bland för att fortsätta utveklas.Lägg pengarna på att förlänga med Erkan, Max och Petter så blir jag mer än nöjd. 

Posted by Anonymous

11/24/2006 09:06:00 AM  

Varför spelade inte Ante igår? vet att han är klar för Jets men han är väl kvar i truppen?? 

Posted by Opaman

11/24/2006 09:28:00 AM  

Ang. Chanko så är det lite kruxigt. Killen är riktigt bra, men bara om han får spela jämt. Ingen inhopps-sub alls. Dessutom blir han sur (rejält) om han inte får spela. Men han platsar väl eg. inte i en startelva. 

Posted by micke

11/24/2006 10:47:00 AM  

"Dessutom blir han sur (rejält) om han inte får spela. Men han platsar väl eg. inte i en startelva.  "

Detta har inte jag hört! Vad får du det ifrån? 

Posted by Linus Sehlin

11/24/2006 11:48:00 AM  

Bor i Malmö. Har lite skvallerinfo sen han fanns här. Men har för mig att det var likadant i Djurgårn. Att han inte platsar är min egen uppfattning. 

Posted by micke

11/24/2006 02:18:00 PM  

Chanko lämnade väl DIF, MFF och Grekland under omständigheter som pekar mot att micke har rätt?
Min förhoppning är dock att en försäsong kommer göra underverk för Chankos form, och att fd Syrianska-tränaren Åhlund kan hantera fd Syrianska-spelaren Chanko på ett tillfredsställande sätt för alla parter.

11/25/2006 02:14:00 PM  

Stor skillnad på PFO och Fjörtoft/Winsnes. Winsnes var bara hitlånad. Vore som att få pengar för Eguren i dagsläget. Fjörtoft fick vi faktiskt lite pengar för när han väl började spela för Ålesund. Alltså blev han såld. PFO å andra sidan har kostat stora summor med pengar. Ett felköp, han borde fått ruttna i ösk istället när han nu inte ville skriva på för mer än 2.5 år. Helt orimligt att betala så mkt för spelare som inte vill skriva längre kontrakt,

11/26/2006 02:44:00 AM  

När Hammarby värvar en ungefär lika spännande spelare från sitt eget talanglag, blir det, i vanlig ordning, presenterat i en bisats på TV4...

Jag ber så mycket om ursäkt för vad jag tänker skriva nu, men jag är född ordmärkare och kan inget göra åt saken.

Det är ingen bisats, det är faktiskt ett helt stycke. Om än sista stycket, så ändå ett helt stycke.

Tack för en läsvärd blogg!

11/27/2006 11:32:00 AM  

vad jag inte riktigt fattar är vad som hänt med senatore, han skrev ju på för 2+1 år i vintras, men nu är han på väg ut? 

Posted by micke

11/28/2006 07:44:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home