Wednesday, September 14, 2005

Tripp, trapp, truppdate (14 sep)

Här e Hammarbys A-lag 2006, i skrivande stund:

Målvakter
Ante Covic

Backar
Fredrik Stoor
David Johansson
Suleyman Sleyman
Max von Schlebrügge
Petur Marteinsson
Joakim Jensen

Mittfältare
Petter Furuseth Olsen
Erkan Zengin
Jeffrey Aubynn
Nadir Benchenaa
Erik Johansson
Mikkel Jensen
Nichlas Hindsberg (okej, då, vi chansar på att ta bort "rehab"-stämpeln)
Haris Laitinen

Forwards
Pablo Piñones-Arce
Petter Andersson
Paulinho Guarà

Oklar status
Björn Runström
Eric Fischbein
Mikael Andersson
Jon Rytterbro
Klebér Saarenpää

Klara förluster
Mikael Hellström

Tre nyheter sedan vår förra truppdate den 19 augusti, alltså.
Halvvägs genom september, och vi hade förstås hoppats på att "Oklar status"-listan skulle ha varit betydligt kortare vid det här laget. Oklarast av alla är, som tidigare, Björne, och vår uppfattning i frågan har ventilerats så många gånger nu att vi nöjer oss med att sänka blicken, knäppa händerna och mumla en kombinerad bön och besvärjelse.

Fortfarande behöver truppen breddas till nästa säsong. I all hets om huruvida Mattias Nylund kommer att hamna i Göteborg eller Djurgården till nästa säsong, är det lätt att glömma bort att han säkerligen inte blivit helt inaktuell för Hammarby heller. Tyvärr är ju inte det där med "första tjing" någon överdrivet respekterad regel i fotbollsvärlden.
Om nu kassan gapar tom efter Paulinho-köpet, kan det tänkas att ledningen ser en frisk Saarenpää som ett budgetalternativ på vänstern, och räknar med att Sulan eller David också kan spelas där. För vi tror ärligt talat inte att Max flyttas ut på kanten igen, om inte Joakim Jensen visar sig vara ett jättekap.
Den som lever får se.

Mittfältsrombens återkomst i Örgryte-matchen förbigår vi med välsignad tystnad. Dock skriker Hammarby efter en rutinerad offensiv mittfältare med spetskvaliteter och en högre lägstanivå än Erik J. Vi hoppas fortfarande, med dåraktig envishet, på Doktorn.

Om Runström förlänger ser anfallet minst sagt adekvat ut i nuläget. Om, om, om. I och med det gula kortet mot ÖIS är han oavsett vilket avstängd mot Sundsvall, och därför lär vi inte få någon vidare klarhet i situationen den närmaste veckan.
Om han inte skriver på, förstås.
Om, om,, om...

Och hur blir det med Jon? Egentligen? Både Woll-Holmberg och Hellqvist har varit godkända i HTFF, men de har fortfarande en viss valpighet, ingen av dem är överdrivet välväxt, och ett scenario med en långtidsskadad Ante med en av dem som andrahandsval är inget vi vill tänka på.
Kommer det dessutom ett bud på Covic...
...hu.

För två veckor sedan tippade vi att Åkeby hamnar i Malmö. Det påstår nu även Expressen, medan Aftonbladet hävdar att det är Baxter som är på väg till Malmö och att Åkeby förr eller senare "behövs" i Bajen.
Vi ser ingen anledning till att ändra vårt tidigare tips; och oavsett vilket är vår grundinställning att Anders Linderoth ska vara tränare i Hammarby så länge han själv vill, vilket förhoppningsvis är åtminstone över 2006.
Efter en förlust snackas det alltid om att sparka tränaren, och även om det kan verka som en bra idé under de värsta attackerna av frustration och affekt, har många klubbar åt helvete för lite tålamod. Just nu finns det förresten inte särskilt många vettiga tränare ute på marknaden.
Och säger någon "Sören Cratz" så skriker vi högt.

12 Comments:

Hmm...intressant! Bra att Grönvita...tog bort rehabstämpeln på Hindsberg. Efter dessa år känns det synnerligen angeläget att kunna få värdera mannen; det skulle vara deprimerande (men på många sätt typiskt) om han försvann hem till Danmark - och gjorde succé. Dock delar jag inte entusiasmen för Winsnes. Jag är kluven: å den ena sidan verkade han ha en olovligt stor förkärlek för sidledspassningar. Med Doktorn blev spelet ofta långsamt när det gick genom mittfältet. Men det går heller inte att komma ifrån att de offensiva löpningarna många gånger var otimade, om det nu löptes överhuvudtaget. Jag tror att det klena offensiva spelet påverkade Winsnes spelalternativ ibland, men definitivt inte alltid. Jag tycker också att Nadir fått hårdare kritik än han förtjänat. Jag tror att Nadir skulle kunna ha samma potential som Erkan. En stabil och enkelt spelande Nadir skulle förmodligen platsa i vilket lag som helst i allsvenskan. Hård och delvis orättvis kritik fungerade ju heller inte direkt stimulerande på Micke A. Heder åt Micke! Jag hoppas han blir kvar. Jag skulle också tycka det var intressant om Linderoth stannade några säsonger till. Halva laget har fostrats under L:s regim. Det skulle vara kul att se om de kan fortsätta att utvecklas, speciellt Haris och Erkan.

Det märkliga är att jag känner mig nöjd när jag ser namnen i truppen inför nästa säsong. Ändå känns det som om det fattas något. Kanske något stort och hårigt, som man vet gör mål i varje match, som raderar ut andra lags anfallare. Någon som ingen kallar vid förnamn och som alla tilltalar med respekt. Och han kommer som Bosman.

9/14/2005 11:08:00 AM  

don pedro: Nadir må ha potential som Erkan rent talangmässigt, men han saknar allt som Erkan har attitydsmässigt. Erkan har tränat extra på egen hand över vintern, Erkan analyserar i efterhand videoinspelningar av varenda match han spelar i A-laget, han ger precis allt på varenda träning och gnäller aldrig (inte vad jag har sett i alla fall) osv. Nadir däremot har på de flesta träningar jag har sett (ok, jag ser inte så många varje år, kanske tio-tolv stycken men i alla fall) mest bara gått omkring och surat så fort något har gått det minsta emot. Ett par gånger har jag blivit rejält förbannad på hans slöa och faktiskt lite divaaktiga attityd.

Med andra ord: Nadir har talangen, men har han inställningen? Jag tvekar, men han får gärna komma tillbaka och visa att jag har fel.

Erkan däremot har alla möjligheter att bli precis hur jävla bra som helst. Där kan Bajen få sin första rejäla återbetalning för satsningen på HTFF.

9/14/2005 11:43:00 AM  

don pedro: Jesus lär ha andra anbud...;-)

9/14/2005 12:20:00 PM  

Sören Cratz!

9/14/2005 01:02:00 PM  

Don Pedro: Den som lever får se. Vi vidhåller att en Winsnes i bra form skulle passa betydligt bättre in i Bajen 2006 än i Bajen 2002 - eller för den delen i Rosenborg 2003, -04 och -05. Din drömvärvning låter som... en korsning mellan Jesus och en yeti, eller missar vi någon referens här?

gult kort: Erkan hade samma sorts problem som Nadir. Erkan tog sig samman. Erkan tog STEGET. Återstår att se om Nadir kan lära av det och vända sina motgångar till något positivt.

Anonym: WAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAARGGGHH!!!

9/14/2005 03:15:00 PM  

Grönvita...: för att precisera min spelarsaknad: det var länge sedan Bajen hade en riktig klasspelare (i internationella mått mätt). Det är inte så att jag försöker initiera en ny diskussion om finansiering av spelare och klubb, jag bara konstaterar och saknar i största allmänhet.

Gult kort: Min poäng rörande Nadir var snarast en undran om hur man får honom att verkligen inse att det är upp till honom. Vi har inte så många talanger av den kalibern, och frågan är om vi har råd att låta det vara upp till honom, endast. Det var mer än ett decennium jag tittade på en träning. Karakteristiken som diva är säkert helt riktig. Jag har inga förslag till lösningar på ett sådant problem, men jag har en känsla av att mer eller mindre onyanserad kritik knappast kommer verka stimulerande. Har exilen i Örgryte fungerat? Det verkar inte så. Jag skulle önska att Linderoth hämtade hem honom och började om.

9/15/2005 12:48:00 AM  

Var det bara jag som var nöjd med Haris halvlek i måndags? Sett till matchoträning tyckte jag verkligen han tog för sig. Offensivt inblandad i mycket. Hjälpte till i defensiven, vann boll flera gånger. Visst, han måste bli mer distinkt defensivt men med en Erkan-försäsong borde det bli mer krut i honom. Spelet funka ju i första halvlek och Öis hade ju inte ett skott på mål. Jag tycker faktiskt han offensivt påminner om Paul Scholes (defensivt, som sagt, inte riktigt än, hehe). Nästan alltid på språng framåt när han får bollen, fin blick för spelet och (jag kan inte sluta tjata om det här) han kutar in i boxen. Han har definitivt förstått att man måste prestera defensivt om man ska kunna spela innermitt i modern fotboll (till skillnad från Erik J, 30) och den insikten är ju det viktigaste för en talang av hans snitt. Har helt klart Fjörtoftpotential, plus att han (jag kan inte sluta tjata om det här) kommer in i boxen och i avslutsposition.

9/15/2005 04:24:00 AM  

anders th

Haris första halvlek var klart underkänd. Därför blev han också utbytt. Han har tyvärr gått tillbaka sedan förra året. Sannolikt beror det till viss del på skador men alldeles säkert lika mycket på inställning. Erkan och Runa har gått i motsatt riktning (tack och lov) och det är bra gjort. Riktigt bra faktiskt.

Nadir är ett nog ett hopplöst fall. En Bajenversion av Bojan D = för höga tankar om sig själv. Vi har inte plats för en sådan spelare i vår trupp. Låt någon kliva upp från HTFF istället.

Janis

9/16/2005 06:40:00 AM  

Om Nadir och Haris utvecklades lika fint som Erkan till nästa säsong skulle det vara riktigt glädjande! Kanske till och med ännu mer glädjande än om Runström skulle signa kontrakt... Visst, Runa är en jättebra spelare, och det skulle va skönt om vi fick bra med deg för honom när han väl försvinner ut, men jag diggar Haris så himla hårt och vill att han ska riktigt blomma ut verkligen! Han är klart en av mina favoriter i Bajen. Dessutom är det ingen JÄTTESTOR förlust om Runa försvinner... Visst, han jobbar hårdast av anfallarna i hela Allsvenskan, men är enligt mig ingen jättepålitlig avslutare. (minns hur det var i våras.) Inget ont om Runa, han är en jättebra fotbollsspelare, men att Haris och Nadir skulle blomma ut till nästa säsong väger ännu tyngre en ett förlängt kontrakt med Runa. Kanske lite konstigt att jämföra två så olika saker... Men men. =P

9/17/2005 09:53:00 AM  

Runa ingen jättepålitlig avslutare? Skämtar du? Han är ju för i helvete vår ENDA pålitliga avslutare. Han har den enskilt viktigaste egenskapen för en elitidrottsman - karaktär. Du nämner hans formsvacka i våras. Precis. En ung kille, betydligt mer medialt påpassade än unga spelare vanligvis är, som det knytit sig för totalt framför mål. Gräver han ner sig eller jobbar han på till det slutligen lossnar? Alla unga spelare har svackor och i en forwards fall måltorka. Jag vill påstå att om köpet av Paulinho innebär att man inte har råd, eller ännu värre inte prioriterar, att förlänga Björns kontrakt är det en katastrof, en ren och skär jävla skandal. Jag tillhör inte Avgå-kören, precis, det är säkert en väldig stor press på att presentera profilförvärv till klubben. Själv är jag av åsikten att man ska förlänga alla utgående kontrakt som man vill förlänga innan man funderar på nyförvärv. Detta scenario skulle jag inte kunna svälja.

Jag förstår inte hur du resonerar heller. Jag tror också stenhårt på Haris, men vad det har med Björns kontrakt att göra fattar jag inte.

(Nu är det här inlägget skrivet endast 24 timmar efter Sundsvall och jag är inte min vanliga solstråle) 

Posted by Anders Th

9/20/2005 11:50:00 AM  

Anders Th: "Själv är jag av åsikten att man ska förlänga alla utgående kontrakt som man vill förlänga innan man funderar på nyförvärv."

Huvudet på spiken.

Det framstår ju som troligt, om man läser alla kända fakta i Runström-historien kronologiskt, att de ekonomiska kraven från Björns (eller Sandros?) sida ökat efter hand (i juli var ju kontraktet "i princip klart ").
Med viss rätt, men inte obegränsad rätt.

Men om det är snålhet eller girighet eller något annat (Totte-affären? Bänkningarna?) som ligger bakom hela den här seeegdragna historien - eller om det till och med är så att vi bara inbillar oss - det är fortfarande en öppen fråga... 

Posted by ...grönvita sidan upp!

9/21/2005 01:32:00 AM  

Jag är inte mycke för att sitta på forum såhär.. men Hammarby måste vara den snålaste klubben i svensk historia, hur många gånger har inte spelare tackat nej till hammarbys bud å gått till andra klubbar som öppnade plånboken lite mer.. elr visade deras spelare att dom satsar på dom. Hammarby har Klart många fler steg att ta innan dom kan vara i toppen å stanna där. måste säga att HTFF satsningen e bra från deras sida, men dom vet inte hur dom ska sköta den!! Aldrig under mina levande år har jag sett en klubb behålla en tränare, även fast alla (nu menar jag verkligen ALLA) spelarna vill ha bort tränaren från laget å gärna klubben; jag pratar nu om Tommy Davidsson, han e ju piss. Han har sina slynor i bajens styrelse som slickar hans pung å han får sin väg.. Visa lite stake bajen styrelsen å ersätt lilla tommy av nån annan. Jag lovar att ni kan hitta nån som e mer social kompetent, gladare, öppnare å kanske lite mer människa. Ytterliggare ett problem dom har är att dom ljuger dagar i ända för sina spelare om att "vi lovar träningar me a-laget".. YEAH RIGHT!
Hammarby är ett skämt..dom vilsna sniglar..
Dom vet inte ens hur dom ska hantera sina spelare, de e nog nått som stör mig mest. Jag vet alla äckliga baksidor med hammarby, har varit insatt i 14 år..

MIN kritik riktas till styrelsen å ledare inom Hammarby IF AB!

MYCKE STORT HJÄRTA av BAJENFANS å alla SUPPORTER att komma tillbaka år efter år. 

Posted by Bajen-ex

12/18/2005 04:59:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home