Tuesday, September 20, 2005

Jahapp

Av ren självbevarelsedrift undviker vi idag tidningar, tv, radio och internet, så om någon bajenrelaterad nyhet av slaget "någon som avgår, avstängs, pågår, utses, skriver på, skrivs av" eller om det typ visar sig bli en 85 000-arena med löparbanor, speedwaygarage, pyjamasblå stolar och ett fast scenbygge - var vänliga underrätta oss.

Okej, några ord om matchen.
Sämst på plan var Miro Ukalovic.
Näst sämst på plan var byket.
Den långa kedjan av logiska felslut exemplifierades tydligast av hur "speedkulan" Peter Olofsson vann varenda jävla löpduell på sin kant och hur Erkan var på fel plats gång på gång på gång.
(inte för att Erkan növändigtvis var sämre än någon annan, men det blev bara så oerhört påtagligt...)

I den allmänna frustrationen som råder efter två poäng på de tre senaste matcherna - mot inte särskilt skrämmande motstånd, nota bene - är det naturligt att det skriks på diverse avgångar. Sådan är inte vår natur. Men nog krävs det en grundlig genomlysning av vilken pusselbit som saknas för att Hammarby ska kunna luckra upp lag som lägger sig på extremförsvar (även om Sundsvall bjöd upp - i första halvlek åtminstone) till nästa säsong.
En poäng av sex möjliga mot Gefle, en poäng av sex möjliga mot Örgryte och en poäng av sex möjliga mot Sundsvall. Tre av 18 mot tre av de fyra förhandstippade bottenlagen.
Det är det som skiljer Hammarby från toppstriden.

Men Doktorn verkar vara på väg ur Tippeligan med dunder och brak. Alltid något.

13 Comments:

En anledning till de tappade pinnarna mot bottenlagen är nog att det saknas en proffsig organisation bakom laget.
Jag tror, fullt och fast, att några av spelarna i Bajen hade presterat bättre i en del andra lag, ex. Petter och PFO och förmodligen nu också Paulinho...
Jag tror tyvärr att Bajens ledning inte riktigt klarar av att leda ett topplag. Ärligt talat, kolla på Djurgården. En proffsig och affärskunnig ledning som, verkar det som, lämnar fotbollen åt tränarna. Tror inte att det är så i Bajen.

http://soffcoachen.blogspot.com

9/20/2005 02:19:00 AM  

soofcoach:

Måste erkänna att jag inte förstår vad du säger. Menar du verkligen att om Bajen vunnit mot bottenlagen om vi haft ett team av typ Björkman/Jacobsson i styrelsen?

Varför har då Bajen tagit fem av sex poäng mot Djurgården: "ett lag med proffsig och affärskunnig ledning.."

9/20/2005 02:31:00 AM  

Sorry det blev visst ett om för mycket. Rättat:

Menar du verkligen att
Bajen vunnit mot bottenlagen om vi haft ett team av typ Björkman/Jacobsson i styrelsen?

9/20/2005 02:32:00 AM  

Som vanligt är din analys klockren.

9/20/2005 02:36:00 AM  

Som vanligt är din "analys" klockren. Tyvärr..

9/20/2005 02:38:00 AM  

Som flera har frågat sig ; varför har bajen inte ett riskkapitalbolag bakom/brevid/framför/ovanför/under - välj mest passande - som kan förse tränaren med de önskemål han har inför kommande säsong sätter igång.
Vad är problemet? Uppenbart är att framgång stavas ekonomi.
Det kanske behöver värvas en eller flera offensiva krafter till ledningen i bajen.

Gårdagens match - Giffarna VILLE till skillnad från hemmalaget. Var befann sig aggresiviteten?

9/20/2005 02:56:00 AM  

Linderoth/Åhlund VISSTE EXAKT vilka resurser Bajen har när dom skrev under sina tränarkontrakt.

Linderoth/Åhlund har fått ett flertal av sina önskemål på sin lista uppfyllda.

Vore mycket intressant om någon med inside info kunde träda fram och berätta vilka spelare L/Å velat ha som Bajens styrelse nixat. Och av vilka skäl.

Sen tycker jag att det vore snyggt att ibland ge cred till dom lag, tränarna inräknade, som med mycket begränsade resurser gjort bra resultat mot exempelvis Bajen. Gefle i första hand. Men oxå Sundsvall.

9/20/2005 03:13:00 AM  

Helt rätt borde man ge lag som Gävle och Sundsvall cred för att de har vunnit ex. mot Bajen. Vilket härmed ges. Cred alltså.
Att Bajen spöade Djurgården beror nog på att Bajen ville det. Att de inte lyckades mot Sundsvall beror nog mycket riktigt att de inte ville det. Och varför ville de inte det? Är spelarna inte tillräckligt motiverade? Om inte vad beror det på? Tränarna? Ledningen? I vilket fall som helst var det själva f-n att de inte plockade Sundsvall. Fan, jag ville ju det... 

Posted by Soffcoachen

9/20/2005 07:42:00 AM  

Fan, jag är dålig i räkning. Fyra av sex skall det vara. Bra iallafall.

9/20/2005 08:26:00 AM  

"Gårdagens match - Giffarna VILLE till skillnad från hemmalaget."

Ursäkta men den matchen såg faktiskt inte jag. Som någon uttryckte det: "Hur kan man maska när man åker ur på 0-0?"

Jag var ganska ensam om att försvara Haris efter Öis, men nu fattar jag. Det blev genast mycket kreativare med två innerfältare som håller på och duttar bollen till varandra djupt ner på egen planhalva. Varför inte antingen Mikkel eller Fisken (som jag dock tyckte var betydligt bättre än den förstnämnde) blev utbytta redan i paus tillhör dom där tidlösa, olösbara livsmysterierna. Låter kanske som en efterhandskonstruktion i ljuset av Petters fina inhopp men det var min första tanke när domaren blåste för halvtid - en av dom kommer inte ut igen. Vi kanske kan enas om att om vi ska spela med två defensiva mittfältare, och det kanske vi ska, så måste en av dom heta Micke Andersson.

Eftersom jag är PK och aldrig baktalar utvecklingsstörda ska jag inte avhandla dummaren, jag skrek mig tillräckligt hes över den nollan igår kväll. Däremot kan jag konstatera att man inte förlorar matcher på en utebliven straffspark i tionde minuten. Att fans och till och med spelare säger saker i affekt är okej, men inte att tränaren håller på och joddla om dummaren efteråt. Ingen stämningshöjare direkt. Alla som har ögon i huvudet kan se att dummaren är en idiot. Inget konstaterande som kommer med ett Heureka! precis... 

Posted by Anders Th

9/20/2005 11:19:00 AM  

Chrille:

Nej, det var Fursths fel! Alltihop!

*duckar*

Allvarligt talat - svårt att inte spela i sidled när alla som ska framåt i banan springer fel. Winsnes fick ju ihop rätt många assists trots den allmäna förvirringen som rådde i laget 2002...

Och vi tror som sagt att han passar betydligt bättre in i Hammarbys nuvarande lag.

Men har du / ni ett bättre tips på en offensiv innemittfältare som inte är en helt orealistisk värvning, så låt höra.

9/20/2005 11:11:00 PM  

Anonymous said...

"Gårdagens match - Giffarna VILLE till skillnad från hemmalaget."

Ursäkta men den matchen såg faktiskt inte jag. Som någon uttryckte det: "Hur kan man maska när man åker ur på 0-0?"

Jag skrev - vilket Du valde att utelämna - så här:
Gårdagens match - Giffarna VILLE till skillnad från hemmalaget. Var befann sig aggresiviteten?

Just det Aggresiviteten! De fanns ett antal spelare -ingen nämnd ingen glömd - som l o m m a d e upp mot mål vid hörnor i slutfasen av matchen. Jag tycker att det var glasklart att det var många som hängde med huvudet och glömde kampen. Så tycker jag i allafall.
Vidare; glöm snacket om "förlorad" straff. Det går väl ändå ut på att göra ett mål mer än sin motståndare..

9/21/2005 01:48:00 AM  

Ja, jag skrev ju att det inte går att skylla 0-0 på att man inte får straff i matchens inledningsskede. 

Posted by Anders Th

9/21/2005 05:48:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home