Monday, September 04, 2006

Omen

Precis när vi... nej, det är dags att lägga ett kort på bordet åtminstone - den här bloggen är och har alltid varit ett enmansprojekt, allt annat har varit rökridåer och maskspel; kom nu inte och låtsas att ni är överraskade - nåväl, precis när jag hade bestämt mig för att lägga ner ...grönvita sidan upp! för överskådlig framtid hände något som gjorde mig lite nyfiken på fotboll igen.

Vad fan är grejen med krogarna i Göteborg, egentligen? Frankie, har du ett bra svar?

Fler fläskben att gnaga lite lagom på är: hade förbundet agerat om motståndet inte hade hetat Liechtenstein? Om det inte bara varit 12 000 biljetter sålda? Eller om det varit kapten Freddie och Rami som hade klättrat nerför brandtrappan?
Ett par frågor att störa nattsömnen med, om man hade haft någon.

Go Liechtenstein!

***

Avslutningsinlägget var halvvägs skrivet, och är betitlat Ballad om en ensam pojke. Det är fortfarande inte säkert vad som händer med det, eller med framtiden, och vi (oops, jag) skriver inte det här för att tigga om ännu fler mejl om att fortsätta blogga. Det gör varken till eller från, även om det är snällt och glädjer och överraskar och värmer. Det är lusten som måste finnas där, och lusten kommer inifrån, inte utifrån.

Måste grunna ett tag till. Tills vidare får ni hålla till godo med sporadiska brottstycken.

***

Sedan beslutet om tre poängs avdrag blev offentligt i lördags har mycket grönvit vrede förskjutits från dem som stoppade matchen, skämde ut oss, förmodligen kostade Bajen uppåt tio miljoner i framtida uteblivna intäkter, och möjligen en ny arena, till Fotbollsförbundets tävlingsutskott och Mats Olsson, en gammal hjälte som vi (jag) nu slutgiltigt givit upp hoppet om på grund av en krönika som vi (jag) vägrar länka till.

Det är ett väldigt konstigt sätt att se på saken.

Det står klart och tydligt i reglerna att det som hände kunde leda till poängavdrag. Det hade säkert blivit sex poäng om inte Äpplet & co hade tagit avstånd och krökt rygg på det sätt de gjorde direkt efter händelsen.

Att reglerna är orättvisa och bestraffar oskyldiga är, i just det här sammanhanget, helt oväsentligt. De är de regler som gäller, och de kom till just för att sådan här skit inte skulle hända.
Verkligheten är vad man måste utgå ifrån när man tar ansvar för sina handlingar (och, tyvärr, ibland för ANDRAS handlingar), inte rättvisa och idealiserade drömvärldar. Det som är, inte det som borde vara.

Ergo: Det är helt jävla meningslöst att vända vreden mot SvFF eller menlösa krönikörer (även om Olssons krönika, som vi (jag) fortfarande vägrar att länka till, var närmast absurd och föranledde ytterligare ett dygn av tidningsbojkott) i stället för mot de skyldiga. De kostade oss de tre poängen. Också.

Vi (oops, jag) hoppas att ingen nu fått för sig att vi (jag) är förbundskramare. Vi (jag) tycker att vi (jag) har markerat vår (min) åsikt om de som styr fotbolls-Sverige tillräckligt tydligt, rent historiskt.

Hammarbyledningen var redan från början jävligt klar med att man skulle ta det straff man fick. Just därför känns det lite patetiskt om det blir ett överklagande. Typ "Vi tar vårt straff rakryggat... öh, om vi tycker att det är rättvist, alltså." Poängavdraget som bestraffning måste avskaffas, men det är en fråga för framtiden, inte för nuet.
Tyvärr.

***

Då är det alltså fyra poäng till nytt kontrakt. Vet ärligt talat inte om vi fixar det som spelet sett ut de senaste matcherna. Okej att det tidvis sett hyggligt ut rent spelmässigt men att försöka ställa upp en ekvation som förklarar fotbollens innersta väsen och utan att ta i beaktande att den som gör flest mål är bäst är ungefär lika verklighetsfrämmande som, tja, Annika Billström.

(notera att det var den första fotbollsrelaterade Bajen-betraktelsen härifrån på en vecka. Känns lite ovant.)

(och om jag har glömt bort att byta ut något "vi" i texten skyller jag på gamla vanor. Vet ni hur jävla jobbigt det är att låtsas vara ett kollektiv?)

(eller så syftar "vi" på Bajen.
För så är det nog fortfarande.
Vi är Bajen.
Jo, det känns bättre än igår åtminstone.)

15 Comments:

Det är säkerligen roligare att låtsas(?) vara lite scizofren än att låtsas vara ett kollektiv. Härligt att se dig stappla upp på banan igen!!!

9/04/2006 01:34:00 PM  

En sak till... Eventuell protest mot poäng-avdrag ska inte beviljas pga ledningen eller de snälla bland publiken. Den ska beviljas pga oskyldig tredje man - spelarna. Tycker jag.

9/04/2006 01:39:00 PM  

Välkommen tillbaka, ja jag menar dig och dig och dig och dig, hela GVSU.
Jag har väl noterat att handstilen alltid varit densamma oavsett inläggen från er sida - anat...

När ngt/ngn dör är det helande att sörja detta/denna ngt/ngn och göra det ordentligt. Att låta känslan av sorg få värka ut. När det är klart är det dags att gå vidare och blicka uppåt i tabellen. 29 poäng har väl i de flesta tabeller gett nytt kontrakt? så den delen är väl säkrad.

Om grabbarna som busar på norra stå säger jag bara - skicka hem dom. Ge fan i och stör oss på mazarinläktaren. Å lämna inget åt slumpen det kan gå hur som helst då.

GVSU lycka till.

9/04/2006 01:50:00 PM  

Hur kommer man må på söndag ?
Det finns tydligen några eventuella halvroliga projekt på gång från södra läktarn enligt rykten.
Vi på norra lär väl märka av det om det nu blir av, vi får se.

Kan man bötfälla en grabb på ett halvår för att han e på väg att bita sönder den finaste av alla grönvita bollar?

TOPP 2 (jag tänker ialla fall plussa på tre poäng på tabellen)

Forrrzzzaaa

9/04/2006 01:52:00 PM  

Härligt att Ni är inne i matchen igen! VI (öh..) har saknat Er!
Som fan!
Vi ska såklart fortsätta som förut. Fast bättre! Vi är Bajen!

Vi vill ha och behöver GVSU. Inte nån jäla avskedsballad! Get it!

P.S okej, okej..jag länkade till den där Olsson.. ska tänka mig för i fortsättningen..

(probably not..)

; )

9/04/2006 02:16:00 PM  

GVSU back on track!

Tack för det, hela scizziga gänget!

/Jensa med scotumutsöndringarna

9/04/2006 04:35:00 PM  

Vy skall det vara. Annars rimmar det inte.
"..., det är du, det är jag, det är vy." 

Posted by Anonymous

9/05/2006 02:18:00 AM  

Skönt att ...grönvita åter står upp som ...en man! Jag (öh, vi..., öh) har saknat ...grönvitas röst i all röra.
Grunna på, men glöm inte att lusten inifrån också handlar om att inte ge upp. Som Bajen, alltså.
Kämpa på!

9/05/2006 02:49:00 AM  

Läs Messias krönika om ansvar och handlingskraft - tänkvärd.
slumpen 

Posted by Anonymous

9/05/2006 03:00:00 AM  

Skönt att GVSU är tillbaks.Vårt ljus i bloggmörkret.

Fast fotboll fortfarande känns av.

Håller helt med ett överklagande vore jäkligt patetiskt.

För er som fortfarande inte förstår att det känns jävligt taskigt i bajenhjärtor efter derbyincidenten, så dra er till minnes ett a-k-derby på r-sunda för några år sedan. Eller ännu hellre ännu flera år tillbaks. Då ett antal a-k-fans försökte storma alt. stormade planen. Bajen-klacken rörde inte fena utan stod lungt kvar och svarade med ett unisont "Hela Sverige skrattar".

Vilken underbar stolthet man då kände som Bajare och vad glad man var för att få tillhöra Bajen-fans.

Denna iskalla kyla, denna humor, jag får nästan en klump i halsen när jag tänker på det.

Kommer vi någonsin få uppleva Coola Bajen igen? 

Posted by J-E

9/05/2006 04:21:00 AM  

Kom igen nu GVSU. De goda krafterna behövs nu. När de onda desorinterade småpojkarna försöker stjäla våran klubb.

Påstå sig att de är hammarbyare för att de har visat att de kan stämma träff med andra småpojkar ifrån en annan stad för att byta kroppsvätskor med varandra.
De onda får inte vinna.

GVSU om inte du fortsätter så kommer jag att lämna ut din identitet och mailadress. Så att vi kan fortsätta att tjata på dig att komma tillbaka tills du ger med dig.

/Jacques Clouseau

9/05/2006 04:53:00 AM  

Precis, J-E! Du slog huvudet på spiken! Jag var fantastiskt stolt över att stå i vår klack när vi skanderade "Hela Sverige skrattar!" åt skadedjuren från norr. DET är Bajen, inte de upproppade slynglarna som kallar sig KGB!

/S 

Posted by Anonymous

9/05/2006 06:23:00 AM  

Du har mail.

9/05/2006 10:19:00 AM  

Jag tillåter mig att parafrasera filosofen Demokritos från Megara en smula.

Demokritos fick en gång frågan hur länge man skulle blogga, och svarade långsamt:

"Så länge våra fotbollsklubbar styrs av åsnedrivare."

Kapten S

9/05/2006 12:04:00 PM  

Hade helt missat att du utgav dig för att vara ett kollektiv faktiskt.

Vad fick dig att ändra dig, slutade du ta schizo-medicinerna?

Har ni för övrigt någon tränare att rekomendera? Vi har brist på säkra kort just nu. Kj-Lampan har inte mitt fulla förtroende.

Anser fortfarande att det är mer synd om oss än om er.

9/07/2006 05:58:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home