Thursday, August 31, 2006

Purgare, Vomere

Det är egentligen varken strejk eller semester vi ägnar oss åt, snarare något som kanske kan beskrivas som fotbollskräksjuka - en hastigt drabbande åkomma som tagit ifrån oss lusten och energin och ersatt det med vämjelse och illamående.

Vanlig kräksjuka går över. Det kanske det här gör också.
Vi vet inte hur vi ska göra framöver riktigt ännu.
Men vi är rörda och tacksamma över alla som i kommentarer och mejl uttryckt saknad och medkänsla. Det är inte att vi inte inser att den här bloggen kanske, på något plan, fyller någon sorts behov (oavsett hur många förbehållsfulla epitet man slänger in i en sådan mening känns det så. jävla. förmätet. att skriva den).
Men det krävs att lusten finns där också.
Vi vet inte.

Under de senaste dagarna har vi endast sporadiskt och fragmentariskt läst tidningar, tittat på tv och följt internetdebatten om det som hände måndagen den 28 augusti. Den debatten handlar som vanligt väldigt mycket om rubriker och formuleringar och de som varit med ett tag på det ena eller andra stället missar inte chansen att påpeka att "värre grejor" har hänt förr.

Må så vara.
Men skit samma.

Skit samma vilka "värre grejor" som hänt genom åren. Det är KONSEKVENSERNA det handlar om. För Hammarby som förening, som företag och som lag, för Hammarbys framtidsplaner och drömmar, har någon värre enskild händelse aldrig ägt rum. Det som hände hände vid sämsta tänkbara tillfälle.
Så fucking det så.

Det är det vi måste utgå ifrån.

Det sägs att Hammarby är bäst i motvind. Det återstår att se.
"Business as usual" känns väldigt väldigt långt borta.

Förlåt att vi bryter här, men vi måste gå och spy igen.

31 Comments:

Konsekvens - ack detta fina ord som så få har fått lära sig. Lite typiskt för landet faktiskt och därför kanske, på något perverterat sätt, att detta ändå är bra. Att vakna upp och inse att det blir följder av det man väljer att aktivt göra, oavsett vem eller vad man sen skyller på.

8/31/2006 05:15:00 AM  

?

8/31/2006 06:35:00 AM  

GVSU - kräksjuka eller inte...så är ni det mest nyanserade inslaget i denna sorgliga debatt. Kämpa Hammarby!

8/31/2006 07:59:00 AM  

Snälla, vi kan väl lida tillsammans som alltid, bajare emellan?

Om ni ger upp nu så blir det FÖR tungt...

Då är oddsen säkert rätt goda att man inte ens orkar pallra sig iväg till... (Fan, det tar tom emot att s-k-r-i-v-a söderstadion...) något mer i år.

Vi måste få ett andningshål någonstans.

Snälla?
P.s. Tanken slog mig just att idioterna kanske gör om stormningen en gång till i år. Då ni, då vet jag en som kommer att få jävligt svårt att inte möta upp från södra sidan för att handgripligen slänga ut asen. d.s.

8/31/2006 08:29:00 AM  

Sitter som i ett vakum sen jag kom hem från utlandet idag efter att ha varit incommunicado efter några chockerande sms från polare i måndags kväll, MEN, man får aldrig aldrig ge upp i kampen mot de onda. Fan heller att dessa jävla ointelligenta slynglar ska få kapa vår klubb och dra de vackra grönvita färgerna i dyngan och därmed förstöra för oss både sportsligt och ekonomiskt. Jag vet inte vad exakt som ska/kan göras nu men om vi alla normalt funtade Bajare hjälps åt (som vi gjort i alla tider) så är jag övertygad om att packet inte har en chans. Töntarna kan få dra sina fingrar över halsen hur mycket de vill, vi är inte rädda, vi står enade mot denna lilla men ack så vidriga minoritet och tillsammans med klubben ska vi få bort lössen från vårt älskade Söderstadion. Och GVSU är en inte oviktig del i detta. 

Posted by Bagis

8/31/2006 09:22:00 AM  

Förtår dig/er till fullo. Lämnat in och varit i alla fall mentalt spyfärdig dagarna tre. Idag börjar det vända. Det jävla packet ska inte kunna driva bort mig från Söderstadion och mitt älskade Bajen vilka jävla sattyg dom än kommit och kommer med. Vi ska ta läktarna tillbaka från det IQ-befriade packet!!! Hoppas du/ni snart spytt färdigt och tar aktiv del i den matchen.

8/31/2006 11:33:00 AM  

Fotbollskräksjuka. bra ord. Jag var där och jag har varit lätt illamående sen dess. Men inte så mycket för idioterna som sabbade allt. Mer för alla vi andra tillåtet en hatkultur att sprida ut sig på läktare. Hade med mig en vän som aldrig tidigare gått på fotboll.Han tände av på hela grejen redan när några började kasta ner bananer mot Djurgårdens målvakt. Kul tradition? Även mot en svart kille? Södermys?

Varför skrek inte jag att det är fel, skit, inte OK?
Och hur många tusen stämde in i "Hatar Djurgården"? Hur många tusen busvisslade och buade när motståndarlaget kom in? Kom igen. Det är dags för självransakan. Vi har alla en del. Så hur ska vi ha det på läktarna i framtiden? Fler bananer? Eller respekt, fest och humor? Green Army eller Bajen? Hat eller kärlek till vårt lag?

Ps. Min kompis sa att är detta Bajen får det vara för hans del.

8/31/2006 01:32:00 PM  

Ajajaj, HÄR har vi en delikat balansgång att stappla!

Vad är att gå för långt?

Att inte gilla när motståndaren gör mål? Att tycka illa om motståndaren? Att verbalt uttrycka att man tycker illa om motståndaren?

Sorry, men allt ovanstående tycker jag är OK. Inget av det trotsar svensk lagstiftning.

Banankastning? Well, det är, som du antyder, en tradition. Sånt har vi gjort länge mot just dif. Skulle vi sluta med det för att de har en svart målvakt just nu? DÄR skulle jag säga att det rasistiska finns i dina ögon, och i kvällspressens. Lagligt? Tveksamt, men det har inte gett oss några större bötesbelopp. Än, i alla fall. Vi får väl vänta tills dif skaffar en norsk målvakt igen, honom får vi i så fall överösa med torsk och lusekoftor. Om vi då blir kallade rasister, tja, då ska jag överväga att sluta.

Du kan beskylla mig för många saker, men jag är inte rasist!

"Södermyset" finns där, men förbanne mig inte på popcorn-ätarnivån. Om vi ska ha så mycket "respekt" att vi alla ska sitta artigt på våra stolar och applådera åtminstone lite fisigt artigt när motståndaren gör mål, då är inte jag med längre.

Tyvärr har nog Kompisgänget med anhang sett till att vi har tagit ett stort steg närmare din "respektfulla" tillvaro på läktarna. För om vi nu får till stånd ett arenabygge, då kan vi nog förvänta oss att det blir lika säkert och kul som Gulagarkipelagen. Säkert som fan, kul som ... öööh ...

Men förhoppningsvis kan vi ta ett par steg tillbaka från deras våldsyttringar, och även fortsättningsvis ägna åt lite fridsam banankastning. För att motståndarmålvakten spelar i det lag han gör, men INTE för att han råkar ha en "avvikande" pigmentering.

Vad konstigt livet kan vara ibland ...
 

Posted by Jensas pungsvett

8/31/2006 02:16:00 PM  

Tjena pungsvett!

Bättre än så där kan man inte uttrycka svaret på föregående talare.

De är ju så att jag heller aldrig kastat en banan. (Ok, jag har bjussat en giraff på kålmården på en en gång för 34 år sedan när jag satt i barnvagnen.)

Jag skulle aldrig göra det mot Dembo som verkar vara en schysst snubbe. Aldrig i livet.

Men mot målisen i jyrgården?! 10 gånger i veckan! Med ett riktigt as-flabb rullande ur munnen och en stor glad glimt i ögat.

Det är klart att de måste få reda på att de är apor och att de inte har en chans att vinna över BAJEN!

Modo: Be din polare att läsa de här "comments":arna, så kanske han ändå förstår att han hör hemma bland söderbröderna/systrarna trots allt?

8/31/2006 04:10:00 PM  

"popcorn-ätarnivån"?!

HAHAHAHAHA!!!

Tack snälla! Nu fick jag skratta hjärtligt för första gången på drygt tre dygn!

8/31/2006 04:30:00 PM  

För att hitta något glatt: Tranferfönstret stängde utan att vi tappade fler spelare.

8/31/2006 11:34:00 PM  

Tack för att ni är tillbaks.

8/31/2006 11:45:00 PM  

Om banankastning mot Demba.
Jag har aldrig sagt att någon är rasist bara för att personen kastar bananer mot en svart målvakt. Tror att de gör det av helt andra skäl.

Men är det OK för det? Kan vi vara säkra på att Demba ser den där "glimten i ögat" på den som kastar? Att han inte känner sig kränkt? Vågar vi fråga? Vi berättade om traditionen för min kompis som var på sin första match i livet. Han tyckte det var skit för det. Såg inte myset. Hela hans positiva bild av Bajen sprack på några sekunder.

Ja, jag hoppas vi slipper en fisig popkornätartrivsel på Söderstadion. Fotboll är passion och kärlek. Men kräver passionen hat?

Jag älskar "Alla heter Glenn i Göteborg". Trots att jag faktiskt är född där. Jag älskar när vi sjöng "Är det dags att gå hem nu" på AIK-derbyt. Måtte aldrig den humorn försvinna. Det är Bajen för mig. Ljusår från hatet. Förvi tål att höra liknande saker mot oss. Men hatramsor och bananer mot en svart målvakt. Smakar det bra i munnen?

Var och en får väl avgöra var den egna gränser går mellan festliga tråkningar och kränkning. Så var går din gräns, Jensas_pungsvett? Vad är det som nästan är OK för dig men ändå inte? Har du någon gång deltagit i något på läktaren som smakat skit efteråt? Det har jag. Det får mig att må illa just nu.

9/01/2006 02:08:00 AM  

Hej
jo det är sant, jag tog med mig mina barn, 3 och 6 år, på Bajen - Gais och vi åt popcorn. Vi var alltså där på "popcorn-ätar-nivån". Jag var väldigt glad att vi kunde vara på den nivån. Det är en skön nivå.
Jag var på matchen i måndags. Inte med barnen. Inte ens med popcorn.
Och det jag kände efteråt var egentligen bara en stor sorg att jag inte skulle vilja komma tillbaka, med barnen, popcornen.
Men också en sorts smutsighet eftersom jag lärt de små att skandera "hata AIK".
Det gör mig delaktig.
Om jag bara hade kunnat hålla mig till popcornen.

9/01/2006 02:15:00 AM  

Banankastning mot djurgårdsmålvakten tradition? Ja, det må så vara. Sedan många år? Ja, det kan måhända vara sant.

Men den rasistiska och avskydsvärda kopplingen är garanterat betydligt äldre och vidare spridd, så varför ska folk förväntas koppla samman banankastandet med "vår" nyare tradition?

9/01/2006 03:02:00 AM  

Emellanåt händer det att spelare stannar kvar i dif mer än ett år. Det händer inte ofta, men såna finns. Dessa "veteraner" har alltså varit med om banankastningen förut, och kan informera kadrerna av nya spelare om kastandet och dess grunder. difs ledning får också antas vara medvetna om varför det kastas bananer på dem, och de torde nästintill vara skyldiga att informera sina spelare innan match. Annars riskerar de ju att deras egna spelare hamnar ur balans helt i onödan.

Vad Dembo anser vet jag inte (ev. kommentarer i kvällspressen ser jag som ... just kvällstidningskommentarer, ergo lögner). Dembo är säkert en bra grabb, som nån annan skrev ovan, och det skulle aldrig falla mig in att utsätta honom eller nån annan för en rasistattack. Informationsansvaret om bananerna och deras innebörd ligger på dif.

F.ö. har vi ju färgade spelare i vårt eget Bajen.

"Var gränserna går?" Mmm ... jag funderar, eftersom jag inte riktigt vet, ärligt. Grovt - väldigt grovt - kan jag väl säga så här: Verbala attacker, utan rasistiskt innehåll, det kan jag ta. Jag höll på att ta med begreppet sexistiskt också, men eftersom jag högröstat sjöng med i varianten "tjejer heter Glenn i Göteborg" så har jag väl diskvalificerat mig på den punkten.

Banankastning är OK mot dif, då dessa frukter inte torde åstadkomma några fysiska skador (nej, bananklet i vänster öra är INTE fysisk skada). Andra föremål, ICKE!

Raj-raj utanför arenan/på läktarna/annorstädes, det går bort för mig. 

Posted by Jensas pungsvett

9/01/2006 03:22:00 AM  

Jensas pungsvett: Sorry, men är du verkligen så naiv att du inte ser att det finns en klack-klick som tycker att det är jävligt najs att kasta bananer på just Dembo Tourray? För att sedan kunna gömma sig bakom en hög och nostalgiska kulturknuttar som är för upptagna med att rasa mot Aftonbladet för att idka lite självrannsakan?

För övrigt är ingen tradition som inbegriper att kasta in saker på planen värd att bevara.

9/01/2006 03:59:00 AM  

Om Glenn Close gifter sig med Glenn Hysén, vad ska de heta då???

"Tjejer heter Glenn i Göteborg" är definitivt på min OK-lista.

9/01/2006 04:36:00 AM  

OJ!

Alltså, så här: På den gamla onda tiden hade vi problem med en massa ugh-ugh-ugh, heilande och annat skit från rasisterna i klacken. Sånt gick i vågor över tiden, ibland var det ingenting, ibland en jävla massa. Och eftersom vi pratar gränser; SÅNT var och är över min gräns, vilket några i rasistpacket fick erfara på en högst påtagligt sätt. För joo, jag har varit fysiskt inblandad i utrensningen av det packet, på våra läktare, under pågående match. Idag skulle mitt och de andra antirasisternas beteende antagligen ha gett Bajen höga böter, men det var andra tider då.

Så: Vad är rätt och vad är fel? Skulle vi inte ha rensat ut dem? Skulle vi ha varit "trevliga Bajen" och låtit dem fortsätta, allt enligt devisen att vi mysiga bajare inte slåss? Kanske. Vem vet, vi kanske till och med kränkte de stackarna.

Publiksiffrorna var ju inte så höga på den tiden, och vilka konsekvenserna hade varit av att låta nassarna fortsätta härja på läktarna, det vet jag inte. Men sett i retrospekt, så inbillar jag mig (OBS! jag tror, jag vet inte) att vi i slutändan gjorde Bajen en tjänst.

Det finns säkerligen rasister och nazister kvar på läktaren idag. Mittåt, jag VET att det finns såna kvar. Men jag hör dem inte, jag ser dem inte. De är i försvinnande liten minoritet. Det är möjligt att de njuter "på fel sätt" av att få kasta bananer på just Dembo, inte på dif:s målvakt. Jag har många begåvningar, men tyvärr ingår inte tankeläsning bland dem. Så jag kan inte veta vilka som kastar "rätt" och vilka som kastar "fel".

Vilka de "nostalgiska kulturknuttarna" är vet jag inte, antar att de finns på Södra, några antikvällspress-agitatörer har jag inte träffat på E1, däremot människor som tycker att man ska tänka innan man sätter rubriker.

Vilka traditioner som är värda att bevara kan alltid diskuteras. Sånt varierar ju som bekant över tiden. Just nu lutar det ju åt en vindkantring igen, denna gång åt bara sittplatser och utan sång att tala om. Tjejer i Göteborg kan tänkas bli kränkta av vissa ramsor, alla som heter Glenn kan tänkas bli kränkta av vissa ramsor, alla som inte älskar Hammarby kan tänkas bli kränkta av vissa ramsor, i all oändlighet.

Men visst, jag är demokratiskt lagd, till skillnad från raketforskarna. När opinionen säger att vi inte ska kasta bananer på dif:s målvakt för att han kan känna sig kränkt, då slutar jag. Antagligen blir det i precis samma veva som ni andra sitter på den nybyggda Gulagarenan och funderar på om ni överhuvudtaget kan hojta "Bajen! lite över normal samtalston, eller om någon kommer att känna sig kränkt då.

För kränkning som kränkning, eller hur?

Undrar om det är lagligt att andas? Man kan ju tänkas kränka nån annan genom att ta just deras luft ...

Tack för mig, och ha det gott! 

Posted by Jensas pungsvett

9/01/2006 04:41:00 AM  

Jensas: Just det. Alla har sin gräns. För vissa går gränsen vid vad som åsamkar Hammarby som förening skada. Och det gör banankastningen idag. Inte för tio år sedan, men det är inte relevant.

Bra jobbat förra decenniet, för övrigt. Jo, du och de andra gjorde Bajen en tjänst. Det är bara att titta på bananrubrikerna för att se hur illa en sådan koppling - förtjänt eller oförtjänt - kan göra en klubb.

Att dra in läktarramsor i sammanhanget får stå för dig.

Ha det gott - själva har vi bara ont. Och vi hade svurit på att aldrig ge oss in i en banandebatt. Look what happened.

9/01/2006 06:29:00 AM  

Svaret igen; med tillägg i kursiv stil:

Jensas: Just det. Alla har sin gräns. För vissa går gränsen vid vad som åsamkar Hammarby som förening skada. Och det gör banankastningen idag. Inte för tio år sedan, men det är inte relevant.

Det är heller inte relevant vems fel det är att traditionen i fråga har besudlats. Det enda som är relevant är frågan hur vi ska nå en punkt där det inte skadar Bajen längre.

Bra jobbat förra decenniet, för övrigt. Jo, du och de andra gjorde Bajen en tjänst. Det är bara att titta på bananrubrikerna för att se hur illa en sådan koppling - förtjänt eller oförtjänt - kan göra en klubb.

Att dra in läktarramsor i sammanhanget får stå för dig.

Ha det gott - själva har vi bara ont. Och vi hade svurit på att aldrig ge oss in i en banandebatt. Look what happened.

9/01/2006 06:38:00 AM  

Jag hoppas vi alla bajare kan använda den ilska och frustration som tydligt lyser igenom i alla inlägg och bloggar och som bröder ena oss för Bajen och visa världen att vi är bäst och att vi älskar och inte hatar.
Det är mycket som kokar där ute. Låt oss vända det till något positivt för Hammarby så att inte dårarna som ställde till det i måndags får vinna!

/Henke

9/01/2006 06:42:00 AM  

Blir det sex poängs avdrag måste vi införa åldersgräns på SÖS

9/01/2006 07:15:00 AM  

Jag är så jävla trött på diskussionen på andra forum,bara. Pajkastning. Gsu ge oss balsam för själen.

9/01/2006 07:21:00 AM  

…grönvita sidan upp!: Jag hatar, HATAR, mig själv för att jag inte kan sluta skriva. Jag har väl för f-n annat att göra!

Personligen har inte heller jag velat ge mig in i en banandebatt, och jag tänker inte göra det heller. Det som tidigare har diskuterats har egentligen inte haft med bananer att göra. Det har mer handlat om gränser, traditioner, PK-ism, vad som är socialt acceptabelt, etc. Alltså rätt mycket om åsiktsföreträde.

Du skriver att banankastning skadar Bajen idag, och att det är det relevanta. Gott så. Åsikterna, eller åtminstone PK-ismen, har nog svängt åt det hållet.

OK. Jag tar konsekvenserna, jag biter i den sura tjuren, tar äpplet vid hornen och slutar kasta bananer, utom då ruttna såna i sopkorgen hemma.

Nöjd?

I och för sig är det inget större steg för mig, då det är en bunta år sen jag personligen hystade frukt på dif. Och jag lovar tamefaan inte att ingripa mot andra för att de fortsätter kasta frukt!

Nöjd?

Det är inte jag.

För det handlar inte om frukt. Det handlar om något helt annat.

Det handlar om gränser, och vem som drar gränserna. Är du med och sätter gränser, eller följer du dem bara? Är rädslan att tangera eller överträda gränserna det som styr ditt liv? Frågorna ställs inte bara till dig, GVSU, utan till alla.

(Jag vet att det är fegt att dra parallellerna till Nazi-Tyskland. Ett vanligt s.k. debattgrepp, nej, det är inte schysst, jag vet, men som sagt, jag har annat att göra så jag tar till de tarvligare knepen. Sorry.)

Hade du inte ifrågasatt gränserna i 30-talets Tyskland? Hade du accepterat allt vad tredje rikets ledning sa var ”det rätta”? Hade du gjort vad de hade sagt åt dig att göra?

Jag varken tror eller hoppas det.

Det fanns oerhört många människor i Tyskland och världen då som inte accepterade tredje rikets PK-ism eller Hitlers åsiktsföreträde. Idag hyllar vi dem rätteligen som hjältar.

För det är de som ifrågasatte gränserna som gör att vi över huvud taget kan sitta här och debattera idag. De var inte PK. De kastade bananer, trots att det inte var tillåtet. Vi fortsatte decennier senare med att slänga ut nassarna från E1, fast vi använde nog metoder som inte var tillåtna.

Vad är det som får dig att tro att en ramsa som ”tjejer heter Glenn i Göteborg” är PK eller socialt acceptabel i morgon. Finns det något som tyder på det? Eller finns det kanske tvärtom tecken som tyder på att en sån ramsa inte kommer att vara bötesbelagd i morgon?

Jo, det finns det faktiskt. Massor av såna tecken.

Titta på vad som har gått från tillåtet till otillåtet över åren. Titta hur lagstiftningar har förändrats. Oavsett vad man tycker om det, så kan vi nog enas om att en massa saker som tiligare var tillåtna numera är olagliga. Vi snävar lagstiftningsvägen in svängarna hela tiden, för det mesta är det bra, i några fall inte bra, i många fall kan inskränkningarna vara tveksamma.

Men många har gemensamma nämnare. En trygghetsnarkomani i Sverige (inte min term) och definitionen av vad som är en kränkning, ett hån.

Snart får vi inte titta på svärmors semesterfilmer utan att vara insvepta i dubbla lager krockkuddar (vilket i och för sig kanske inte är så dumt …), precis som vi snart inte kan gå över gatan utan att nån känner sig hånad och kränkt. Detta eftersom definitionen av just hånad och kränkt – åsiktsföreträdet – ligger hos den som anser sig vara, just det, hånad och kränkt. ”Men hallå, fö jaaa bor faaaktiskt i Götelabooorg, å jaaa heeeeter inte Glänn, guuu va taskitt! Jag känner mig hånad och kränkt, bötesfäll de jävlarna!” (Att damen ifråga i samma ögonblick gör sig till brottsling i en kommande EU-konstitutions ögon, emedan hon nog hånar och kränker nån religiös stackare när hon åkallar jävulen, det kan vi lämna därhär.)

Nu måste jag börja jobba snart. Sorry för längden och pratigheten i detta.

Men kontentan är denna: Den ramsa du tycker är bra idag är belagd med böter i morgon. Tar du då konsekvenserna av detta och slutar gapa (du är väl medveten om att du kan råka håna och kränka nån hörselskadad bara genom att gapa med i valfri ramsa, då hörselskadade ofta tycker det är mycket obehagligt att vistas i bullriga miljöer), eller ifrågasätter du rimligheten i ett förbud?

Alla förbud och inskränkningar MÅSTE ifrågasättas, vi kan inte bara gapa och svälja varje gång Överheten behagar kräkas på oss. Snacka om fotbollskräksjuka …

I all vänlighet, och jag hoppas att Du/Ni återupptar Eder eminenta blogg så snart som möjligt. Ni behövs! För nej, jag mår inte heller bra, och Du/Ni behövs för att jag ska må bättre.
 

Posted by Jensas pungsvett

9/01/2006 07:36:00 AM  

Jisses vad ni nitellektualiserar pojkar...
Det som skadar Bajen - ryktesmässigt, pr-mässigt, ekonomiskt, sportsligt, god knows what - är ett no-no.
Det som stöttar Bajen - ryktesmässigt, pr-mässigt, ekonomiskt, sportsligt, god knows what - är ett yes-yes.
Våra motståndare är INTE den egna styrelsen, inte politiker i varienade kulör, inte Lars-Åke, utan de andra lagen i allsvenskan. Sporten heter fotboll. Inte banankastning, samla-kosing-på-hög, kapplöpning till fyrverkerier, penismätning eller slagsmål.
Sen finns det en del kring-faktorer som publiken, pengarna, ryktet med mera, kan göra för att påverka fotbollen. Men målet är att nå framgångar i fotboll. Det är det gör mig som bajare glad - att se mitt lag nå framgångar på planen. Det, och att få dela den glädjen med andra i trivsamma miljöer. I värsta fall når vi inte framgång. Då lindras min smärta av att få dela den smärtan med andra i trivsamma miljöer.
Jag vet inte när det hände, men första stget mot det som hände i måndags togs när någon som kallade sig bajare började kritisera just trivsamheten. Den logiska konsekvensen vore att ägna sig åt något annat än Bajen. Men utvecklingen blev istället att de blev kvar och började ändra på stämningen.
Det är djupt tragiskt.
Sluta kasta in grejer, sluta slåss, sluta svärta ner klubbnamnet, sluta dra på oss poängstraff, böter etc. Har ni något att ta upp med styret så maila eller ring. Eller säg något på årsmötet. Eller bilda opinion i demokratiska forum. Men sabba inte för medsystrar och medbröder i Bajen-familjen.
Ska det vara så jävla svårt för en normalbegåvad?

9/02/2006 04:20:00 AM  

Glöm det där med Glenn. Det är inte taskigt alls. Ingen väster om Riddarfjärden bryr sig. Det är i själva verket inte helt fel att sjunga med heller...

Det är nu kungjort straffet. Jag vet ej om det går att överklaga. För allas frid och ro, och då syftar jag på varenda käft som engagerar sig i allsvenskan borde endera av 2 saker ske:

1. Hammarby vinner allsvenskan, trots de 3 poängens avdrag

2. Hammarby får minst 4 poäng färre än ligasegraren

Nu kommer 2006 att kommas ihåg som fan för måndagens händelser, men tänk om det inte blir 1 eller 2, ja då blir 2006 året som Bajen egentligen vann, men inte fick.

Någon som är en fena på fotbollshistoria? Jag känner inte till poängavdrag i allsvenskan tidigare.

9/02/2006 09:32:00 AM  

Det är ju livsfarligt med sådana straff.

Klart det finns en (eller flera) virrpannor där ute som kommer att kliva in på norra stå på råttsunda och leka att det är nyårsafton om det är jämt i tabellen framåt slutet på oktober.

Varför skulle de inte göra det? Nu vet de ju vilken makt de har fått.

9/03/2006 03:28:00 AM  

Skönt att ni är tillbaka. Man får bara ångest när man är inne o läser i BF´s forum. Det är tröttsamt att läsa folks inlägg om att det är någon slags rättighet att bränna av bengaler o dy.
Allt som skadar Hammarby IF måste vara otänkbart i en supporters huvud.

Rätta mig gärna om jag har fel nu.

Var själv som mest aktiv i klacken och medlem BF under början av 90-talet. Vill ogärna slänga mig med "det var bättre förr", men förutom att publiksiffrorna var bra mycket lägre, Bajen åkte jojo mellan div 1 Norra o Allsvenskan och vi fick stryk mot Spårvägen/Mälarvik på Kärrtorps IP.
Det var inte kul alltid, men det var Bajen.
Det som i mina ögon var bättre under den här tiden var att som ung spoling fanns inte ens tanken att förstöra för Hammarby. Varken ryktesmässigt eller ekonomiskt. Vill gärna minnas att man blev tillrättavisad av dom äldre i klacken blixtsnabbt om man ens antydde till ngt sådant.
Det var nog lätthanterligare när det bara var BF som stod på Norra.
Hur många fraktioner finns det i dag?

Dagens spolingar ser inte upp till Magnusson o Rickmer som vi gjorde. Dom ser upp till KGB som i sin tur ser upp till Firman Boys. Dom skiter i Hammarby. Deras rykte som "grabbar" är viktigare än SM-guld och fotboll.

Banankastningen är/var ett komiskt inslag i derbyna mot dif. Men iom att kvällspressen affärsidé är sälja lösnummer kommer vår "tradition" aldrig nå ut till Average Joe. Så det är bara att sluta med det i mina ögon. Sponsorerna vill inte förknippas med dåliga skriverier, så då borde det vara självklart för varje Bajare att äta bananen i stället.
Jag menar kom igen nu..den är inte dansen runt midsommarstången, "Hur ska vi ha´t" eller "Öka takten.." som måste upphöra.

Återigen tack för att ni är tillbaka. GVSU är det bästa som hänt sen en söndag i oktober 2001.

/c

9/04/2006 05:06:00 AM  

kortast text vinner

9/04/2006 05:25:00 AM  

Ja, skriver man fler än två meningar orkar inte många hänga med i resonemanget. Oj nu blev meningen för lång för en del.

9/04/2006 06:10:00 AM  

:
:
:

BloggerHacks

<< Home